Ulúpené Kosovo

Drahí priatelia,

 

už včera som chcel napísať tento článok, len som si nebol istý, či sa mi podarí najsť ten videozáznam, ktorý je základným predpokladom.

 

Dnes som narazil na článok režiséra dokumentárneho filmu "Uloupené Kosovo" Václava Dvořáka a tým mi vlastne uľahčil hľadanie, pretože v článku je priamo odkaz aj na spomínaný film.

Ja keď som ho pozeral, priznám sa tlačili sa mi slzy do očí, a bolo mi aj dosť zle.

 

Ale váše pocity a váš názor na tento film si veľmi rád prečítam v komentároch k tomuto príspevku. Verím, že si nájdete v hektickom pražskom tempe na to čas. SKUTOČNE sa to oplatí.

Článok pána Dvoťáka j s filmom najdete TU.

 

Verím, že Igorovi nebude vadiť ako to nejaký čas bude umiestnené na preferovanej pozícii.

 

M.

PS: Inak v posledných dňoch prichádzali správy z Macedónska ohľadne ich aktuálnych volieb a problémov s kým iným ako etnickými Albáncami v Macedónsku. Keď pohľadáte na sme,sk, alebo pravda,sk určite niečo nájdete.

Zaraď článok do kategórie: 

Komentáre (16)

  • Obrázok používateľa janxa
    mno...videla som zatial
    janxa

    mno...videla som zatial prvych 5 min z dokumentu. Kedze uz robim nadcasy v praci, tak si to pozriem asi zajtra. (kvoli tomu sa mi oplati prist do prace, kedze doma nemam net). Popravde, sa o politiku, zivot inych krajin velmi nezapodievam (iba ked ma nieco zaujme, comu chcem prist "nakloub"). 

    jún 06, 2008
  • Obrázok používateľa jasooon
    Albanci
    jasooon

    Tento narod je prefikanejsi ako si dokaze clovek predstavit. To, akym husarskym kuskom sa im podarilo ukradnut Kosovo od Srbska je obdivuhodne. A pokracuju dalej. O nejakych 20 rokov spravia to iste Macedonsku, potom neskor aj Montenegru a mozno aj Grecku. Samozrejme za podpory USA, ktora v nich vidi klucoveho spojenca. Asi s jedinym cielom - ziskat pristup na Balkan, pretoze je to miesto s peknym vyhladom a dostrelom na Blizky vychod a na Rusko. Nieco podobne sa snazia vybudovat v Polsku a CR vymenou za zrusenie viz od oktobra 2008.

    Albanci su sialenci. Dokonca ani samotny Hitler ich nedokazal porazit. Poskryvali Zidov pocas 2.sv. vojny a bola to jedina krajina, v ktorej zilo nakoniec po vojne viac Zidov ako pred vojnou. Ti Albanci, ktori kolaborovali s nacistami, spolu s 22.SS diviziou pozabijali a vyhnali Srbov z Kosova. Po vojne sa spojili so ZSSR, ale potom v 1960 im to nevyhovovalo a zacali de-stalinizaciu. Rozhodli sa spojit s Cinou, ktora im posielala miliardy dolarov az do Maovej smrti v 1976.

    Treba zaroven priznat, ze ten dokument je propagandisticky, pohlad iba z jednej strany... a urcite aj Srbi su svine - vyfarbili sa proti Chorvatom a Bosniakom. Co sa vsak tyka Kosova, je jasne, ze im ho ukradli. Presne tak ako by nam chceli Madari ukradnut juh Slovenska. Vyhnali ich odtial a este k tomu takym nechutnym sposobom. Pred 100 rokmi tam zilo viac Srbov ako Albancov. Dnes tam zije Srbov uz len 5%. Navyse, nejednalo sa o uzemie Albanska, ale o uzemie Srbska, cize Albanci Srbov vyhnali z ich vlastneho uzemia. Je to rozdiel v porovnani s Nemcami , ktorych vyhnali Cesi zo Sudet, pretoze to bola ceska zem a k tomu Nemci boli agresorom vo vojne a obsadili ceske pohranicie. Dalsou otazkou je preco sa USA postavilo na stranu Albancov? Ved su to moslimovia a priatelia s Afgancami a pritom Bush sa dusoval, ze Afganistan je americky nepriatel, ktory chce Ameriku znicit. Odpovedou bude asi drogovy biznis. Cesta ktorou sa drogy dostavaju do zap. Europy je (Iran,Pakistan,Afganistan) - Turecko - Kosovo - zap. Europa.

    jún 06, 2008
  • Obrázok používateľa atllanka
    Jací židé? O čem tu mluvíš?
    atllanka

    Od vlády Osmanské říše je hlavní náboženství islám (70 %). Dalšími hlavními náboženstvími jsou albánské ortodoxní křesťanství (20 %) a římskokatolické křesťanství (10 %). Orthodoxní Albánci žijí převážně na jihu a Albánci římskokatolického vyznání hlavně na severozápadě země. Islám je rozšířen, kromě některých horských oblastí, všude.

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa lacika
    oprava
    lacika

    myslim ze pisala, ze tam ostalo viacej zidov po vojne ako pred nou..tzn..tym co tam emigrovali, zostali..

     

    ne ?

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa esen
    suhlasim... a preco si
    esen

    suhlasim... a preco si amerika vybrala albánsko? Ako so zdrojom neustáleho napatia v oblasti amerika v paktovaní s albánskom a kosovom  vidí velmi dobru moznost destabilizácie situácie v eu - ziadna velmoc nepotrebuje inú prosperujúcu velmoc. Okrem toho si tu stihli vybudovat ohromné základne, takze nic dobré z tejto casti europy ocakávat koli tomu nemozeme.

    jan 07, 2009
  • anon
    top clanok
    igorik (bez overenia)

    Misko, moznost "TOP CLANOK" sa snazim mat vyhradne pre akcie. ak by som to povolil tebe, bude mi pisat x dalsich nech to povolim aj pre ich blogy.  

    jún 06, 2008
  • Obrázok používateľa Myslitel
    tak to si celkom trafil
    Myslitel

    zhodou okolnosti som na zmienku o tomto dokumente nasiel tento tyzden. Po celkom dlhom hladani sa mi ho nakoniec podarilo ziskat, ale ak mam pravdu povedat, mam strach sa na to pozriet.

    Bojim sa, ze stratim zvysky iluzii o tom, ze je aspon stipka spravodlivosti na svete. A co uz potom s takym zivotom bez iluzii.... Niekomu je to mozno jedno a nezaujima ho to, ale myslim si, ze je to bud strkanie hlavy do piesku, alebo ignorancia reality, ktora sa nam moze skaredo vypomstit.

    Celkom rad by som privital diskusiu na tuto temu.

    Ostatne ako hovoris, tam v tych koncinach nie je nikto bez viny a myslim si, ze ak to tam pojde takto dalej, tak vojny sprevadzajuce rozpad Juhoslavie boli cajickom proti tomu co sa tam bude diat.

    jún 06, 2008
  • Obrázok používateľa hvge
    zaujimavy film
    hvge

    ...a som rad ze som ho videl, ale je podla mna prudko jednostranny. Navyse to autor uplne zabil tym patetickym a zbytocnym porovnanim s rokom 1938 na zaver.

    Priznam sa, tema Kosovo je velmi tazka tema a rozhodne sa necitim byt dostatocne fundovany na to, aby som vynasal vobec nejake sudy - ako voci albancom, tak voci srbom. Sameho ma velmi prekvapilo ked som sa pred nejakym casom v nejakom starsom .tyzdni (casopis) docital, ze ten problem siaha hlboko do 14. storocia (obdobie bitky na kosovskom poli). Takze rozhodne to nie je iba problem narastania albanskej populacie za poslednych 100 rokov (http://www.tyzden.sk/sk/tema/kosovo.php - to nie je ten clanok, ale tiez je myslim si zaujimavy a dobre napisany...)

    Z mojich skusenosti mozem povedat len tolko, ze kamosi a spoluziaci povodom z Juhoslavie v '99 pri bombardovani nadavali ako na USA tak Milosevica (a pochopitelne aj na Dzurindu:). Pred dvomi rokmi som bol vo vojvodine a tamojsi slovaci mali v tych casoch viac starosti s hyperinflaciou v r. 1993-94 a s tym, aby mali nasledne vobec co jest. Citat z wikipedie - Yugoslavia's rate of inflation hit 5 × 1015 percent inflation between 1 October 1993 and 24 January 1994 (prices double every 16 hours). Podobne problemy mal v srbsku kazdy, vratane ludi v kosove.

    Aby som to ale nejak zhrnul tak si myslim, ze sa im ten prechod z komunizu/socializmu vobec, ale vobec nepodaril:/

    jún 07, 2008
  • Obrázok používateľa esen
    pretoze tam komunizmus ani
    esen

    pretoze tam komunizmus ani socializmus nikdy nebol. Oni paktovali s rusmi, a nemcami. Celá jugoska! Mozno si niekde cital, ze sk je prvá poskomunistická krajina v eurozóne - je to pravda - slovinci nie su postkomusti!

    Zdroje problémov s tým súvisia - nikto si ich po velkých zmenách po 89 nevzal pod patronát, ani rusi, ani americania, preto sa k moci dostali vnutorné sily, mafia... a tak to skoncilo ako to skoncilo - boj o vplyv bez patronatu vyspelých státov odstartoval vyhladzovanie celých oblastí. Dalo by sa to porovnat s bojmi kmenov v afrike. A kosovo je len jasná ukázka toho, ze sa srbska nikdo nezastal, ani rusi, ani americania ani európa. Myslím si, ze preto, lebo nikdo nevie co sa od nich dá cakat

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa pcmaster
    Vidim to ako ty
    pcmaster

    ked som pred pred casom videl to video, tiez sa mi tlacili slzy do oci a nechcel som verit, ze je nieco take na konci 20. storocia a v 21. storoci mozne :-(

    jún 07, 2008
  • Obrázok používateľa keke
    priznam sa info tykajuce sa
    keke

    priznam sa info tykajuce sa byv Juhoslavie, blizkeho Vychodu, Iraku atd. vypustam... u mna sa to uz zuzilo do malej nasobilky...bomba sem, bomba tam.

    vela veci si neuvedomujem, resp radsej ani nechcem.

    je mi strasne smutno... hlavne z nas ludi coho sme schopni, a ako dokozeme nasledovat masy a media...

    nieviem kam sa este mozem skryt...

    jún 07, 2008
  • Obrázok používateľa M
    pozn.:
    M

    Ahoj atllanka, rad by som Ta poziadal o podporu snahy o politicku a nabozensku nestrannost (alebo aspon toleranciu) na tychto strankach. Dakujem. M

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa atllanka
    Islám
    atllanka

    ***

     

     

    komentar porusil kodex SVP

    M

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa lacika
    tazka debata
    lacika

    no..tazka to debata veru.Zil som s albankou nejaku dobu a vzdy diskusia o albansku skoncila jej obrovskym zapalenim za jej stranu..v podstate vzdy tvrdila ze kosovo kedysi davno patrilo im...ono , tazko povedat ci vyvracat, hold, to iste by sa mohlo potom hovorit o izraeli, kde palest. brania svoje uzemie no su v  pozicii teroristov. Taktiez by si mongolsko mohlo narokovat uzemie az po belgicko ci kam sa dostali, kedze im toto uzemie patrilo...

    nazory z medii sa snazim brat velmi s nadhladom..tak ako aj tento film. Mal som ho uz davnejsie a prvy dojem bol veru, ze spravodlivost nie je..ale spravodlivy svet nie je a nikdy nebol a nebude. Myslim ze nas cakaju horsie boje o zachranu identity naroda (aj naseho slovensk.) ci celistvosti uzemia.

    Doporucujem film aj Hotel Rwanda napriklad, kde sa da pochopit pristup niektorych statov a politickych zoskupeni.

    Skor ako otazka ci to co sa stalo v Albansku bolo spravodlive ci nie, sa mi vnucuje otazka, ci vobec maju zmysel institucie ako OSN, NATO etc. Ci nam to niekedy bude vobec k nicomu. Myslim, ze ulohu hra jeden dobry "brasko" ako sme mali Rusko, aby nas neobsadil stat okolo a nestalo sa nam podobne.

     

     

    jan 07, 2009
  • Obrázok používateľa esen
    ten film som videl uz skor -
    esen

    ten film som videl uz skor - este za cias, ked ho ct odmietla odvisielat ako jednostranný a nachádzal sa len na nejakom slovenskom servri.

    Osobne, vzdy ked nieco také vidím, prestanem mat ilúziu o spravodlivosti na tomto svete. Hrdost ze som euroobcan vzala za svoje. Velakrát som to preberal so svojou kamarátkou srbkou, vychádza mi jedno - ten dokument je zalozený na pravde, necenzurovanej, oprostenej od akýchkolvek "slusností" a "decentností" ktoré máme moznost vidiet v tv, pokial sa jedná o tieto veci. Jasne pomenovat, natocit odvysielat. Tak by to malo byt, ovsem nezijeme vo vzduchoprázdne, takze informácie sa k nám dostávajú zkreslené - tento dokument je ale príkladom opaku. Bohuzial velmi zriedkavého opaku...

    jan 07, 2009