Dovoz nového auta z EU do ČR, prípadne SR

Ako možno viete, nakupovať autá v iných krajinách EU sa často dosť oplatí. Rozdiely na niektorých modeloch sú aj vyše 100 000 Kč oproti nášmu trhu a to je už tým pádom zaujímavé aj pre bežného človeka, ktorý si jednoducho potrebuje auto kúpiť pre svoje potreby a zvažuje, kde by to bolo najlepšie. Navyše, sme v EU, kde by mal takýto obchod ísť teoreticky hladko, i keď, ako to aj tu v praxi býva, úrady sa občas snažia na takýchto veciach vybúriť ako sa len dá. :)

Keďže sa mi nedávno podarilo všetky úskalia spojené s dovozom auta prejsť, rozhodol som sa o tieto skúsenosti podeliť, možno pomôžu niekomu, kto by rád vedel, čo všetko takýto nákup obnáša. Ešte predým by som chcel upozorniť, že článok bude popisovať nákup nového auta (za nové auto sa podľa európskych zákonov považuje auto, ktoré má najazdené max. 6000 km alebo v čase jeho dodania neuplynulo šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky). U staršieho auta je tých formalít viac a celé je to trochu komplikovanejšie (google it :) ). Taktiež je dôležité upozorniť, že článok je písaný k právnemu stavu z decembra 2009 s tým, že autorovi známe zmeny od 1.1.2010 v dôsledku zmeny DPH v ČR boli do článku zakomponované.

Kúpiť auto lacnejšie v zahraničí, alebo drahšie doma?

Po skúsenostiach by som to zhrnul tak, že do kúpy auta v zahraničí má význam ísť iba ak:

- Máte čas: najdôležiejšia veličina. Rátajte s niekoľkými cestami do zahraničia, niekoľkými návštevami úradov a taktiež istým oneskorením v tom, kedy budete môcť začať s autom reálne jazdiť.
- Vám rozdiel v cene naozaj stojí za to: rozhodne nedoporučujem kupovať auto vonku len preto, že u nás je o 10 tisíc Kč drahšie. Pri najoptimistickejšej variante rozhodne rátajte s min. 5000 Kč nákladmi na cesty do zahraničia, realisticky to ale môže vyjsť aj o dosť viac. Plus samozrejme strávené množstvo času. Podľa môjho názoru, až pri rozdieli 30-40 tisíc Kč to začína mať cenu zvažovať. Nezabudnite ani na to, že pri kúpe auta sa DPH platí v krajine dovozu, takže do rozdielu v cene musíte zahrnúť aj rozdiely v DPH (ďalej v článku to bude popísané bližšie)
- Máte zmysel pre isté dobrodružstvo a ste ochotný pre to niečo aj podstúpiť.

Naopak, nemusíte sa obávať toho, že by ste museli na záručné opravy chodiť k predajcovi (záruka je u drvivej väčšiny áut celoeurópska), alebo že by ste stratili iné podstatné výhody oproti lokálnym kupujúcim. Dá sa povedať, že po kúpe auta, jeho dovoze a registrácii doma a nanajvýš zohnatí lokalizovanej verzie manuálu (pokiaľ sa neuspokojíte s PDF verziou, ktorá je u známejších značiek väčšinou dohľadateľná na nete) máte plnohodnotné auto so všetkými právami ako domáci kupujúci - nájdete si záručný autorizovaný servis, ktorý vám vyhovuje a k nemu budete chodiť. Dôležité je ale predtým si overiť, či sa na vozidlo vzťahuje celoeurópska záruka.
 
V ktorej krajine kúpiť?

Nikdy sa nedá povedať, že v tejto krajine sa to vyplatí najviac a v tejto nie, situácia sa mení často z mesiaca na mesiac. Samozrejme, kúpe auta by mal predchádzať dôkladný "prieskum trhu", iniciatíve sa v tomto smere medze nekladú - v zásade je možné auto doviezť sa rovnakých podmienok z ktorejkoľvek krajiny EÚ, ktorá má pravostrannú premávku. Mal som dobrú skúsenosť s vytipovaním si krajín, ktorým v poslednom čase podstatne klesla lokálna mena oproti euru (v roku 2009 napr. Poľsko alebo Maďarsko) a cenníky väčšinou na túto zmenu reagujú s oneskorením. Naopak, predpokladať, že Škodovka bude najlacnejšia v ČR, alebo Kia na Slovensku, pretože sa tu vyrábajú, rozhodne nemožno (často je to práve naopak, konkrétne u Škodoviek boli ešte začiatkom tohto roka stotisícové rozdiely medzi Poľskom a ČR, v prospech Poľska). Taktiež je dôležté nepodceniť jazykovú bariéru, osobne by som nekupoval auto tam, kde neviem ani slovo v lokálnej reči a kde je znalosť angličtiny celkom chabá, ale napríklad Poľsko je pre našinca na dohovorenie vcelku v poriadku - poľskí predavači slovenčine celkom rozumejú a dokonca často dajú aj celkom dobré zľavy oproti cenníkovým cenám. Treba taktiež rátať s tým, že k autu sú všetky dokumenty a manuály v lokálnom jazyku, takže treba rátať aj s prípadnou investíciou na zohnatie manuálu v češtine alebo slovenčine (orientačne stojí cca 1000 Kč). No a nakoniec je dôležité pozorne sledovať konkrétnu výbavu v cenníkoch, sú veľké rozdiely v jednotlivých modeloch a vybaveniach, ktoré sú pre každú krajinu iné - a samozrejme sa ľahko môže stať, že kým jeden model vyjde lacnejšie u nás, druhý model vyjde podstatne lacnejšie "vonku". No a niekedy si človek nemusí všimnúť vo vybavení detail, ktorý cenu podstatne zmení.

Pred konečným rozhodnutím je taktiež celkom vhodné navštíviť aj lokálneho predajcu, argumentujte mu kľudne aj konkrétnou cenou v zahraničí, je dosť možné, že s ním nakoniec vyjednáte takú zľavu, že sa vám do zahraničia ísť neoplatí.

A ešte jedna praktická rada - ak sa nakoniec predsa rozhodnete kúpiť auto vonku, je dobré zafixovať si cenu tým, že si kúpite menu príslušnej krajiny počas objednávky. Vyhnete sa tým riziku kurzových strát. Pokiaľ budete na auto dlhšie čakať (napr. ide po objednávke do výroby a dodané bude do cca 2-3 mesiacov), môžete tieto peniaze vložiť do banky napr. na termínovaný devízový účet s týždňovým termínovaním.

V ktorej krajine registrovať vozidlo?

Okrem toho, v ktorej krajine budete auto kupovať, je dobré na začiatku si premyslieť aj to, v ktorej krajine budete auto registrovať - pokiaľ máte možnosť si vybrať. Zákony väčšinou možňujú registrovať vozidlo v krajine trvalého alebo prechodného pobytu, resp. sídla firmy, pokiaľ je auto napísané na firmu. Takže napríklad Slovák žijúci v Prahe má väčšinou možnosť sa rozhodnúť, či bude auto registrovať na Slovensku alebo v ČR, stačí, ak má napr. v SR trvalý pobyt a v ČR prechodný. A rozdiely v registrácii dovezených áut do ČR a SR sú naozaj celkom značné. Napríklad:

- rozdielna DPH. Ako som už spomínal na začiatku článku, DPH platíte vždy v krajine dovozu a od predajcu žiadajte vždy cenu bez DPH. Od 1.1.2010 je v ČR DPH 20%, na Slovensku 19%, čo Vám auto v ČR predraží o 1%. Pokiaľ ste podnikateľ - platca DPH a auto si dáte do podnikania, tak vás to samozrejme trápiť nemusí, pretože daň síce musíte zaplatíť (viď ďalej), ale potom si uplatníte v daňovom priznaní nárok na odpočet a daň vám štát vráti.
- v SR sú podstatne vyššie registračné poplatky. Podľa informácií z úradov - 66 EUR za registráciu plus 66 EUR do recyklačného fondu. Naproti tomu v ČR iba 800 Kč za registráciu (ekologický poplatok sa v ČR platí pri kúpe starých áut, nie nových)
- v SR mi prišiel celý proces zložitejší, auto sa registruje na 2 úradoch (najprv na úrade dopravy, potom na polícii), kým v ČR to celé prebehne na jednom (magistrát, odbor dopravně správních agend).
- v SR je otázne využitie 3.možnosti dovezenia auta (viď nasledujúci odstavec), čo vyžaduje využiť jednu z prvých dvoch možností, a to sú dodatočné nemalé náklady na prevozné značky, alebo dovoz na odťahovke
 
Ako prebieha celý dovoz?

V zásade sú 3 možnosti, ako auto doviezť:

1. Najdrahšia - auto si necháte doviezt po kúpe na odťahovke domov a doma ho zaregistrujete. Nevýhoda: Platí sa za odťahovku, čo nie sú zrovna malé peniaze.
2. Najviac vybavovania - auto si poistíte v krajine nákupu a zaregistrujete ho tam na tzv. prevozné značky, ktoré platia 30 dní - za túto dobu auto prevezmete, preveziete ho domov, doma ho potom prihlásite na trvalú registráciu. Nevýhoda: nutnosť dočasného poistenia a registrácie vozidla v zahraničí. To stojí jednak peniaze (napr. v Poľsku cca 25 EUR za registráciu a 25 EUR za poistenie), a druhak nie všetci predajcovia sú ochotní túto registráciu urobiť za vás. To znamená nutnosť komunikovať s cudzími úradmi v cudzej reči, navyše nedá sa spoľahnúť ani na to, že vám túto registráciu všade urobia na počkanie.
3. Ideálna možnosť, ale pri dovoze do SR podľa všetkého nepoužiteľná - hneď po získaní dokladov a zaplatení vám predajca pošle doklady poštou domov na domácu adresu, vy auto doma zaregistrujete a už s domácimi registračnými značkami si prídete auto vyzdvihnúť priamo do zahraničia. Túto možnosť nám doporučovali zahraniční predajci a overene bez problémov funguje pri dovoze do ČR. Bohužiaľ ale, podľa skúseností na slovenských fórach (napr. tu: http://forum.autobazar.eu/dovoz-noveho-auta-z-po-ska-postup-t5881.html ), takto pravdepodobne nie je možné doviezť auto na Slovensko, pretože podľa slovenských zákonov "bez fyzickej obhliadky auta na DI PZ prihlásenie do evidencie mv nie je možné", čo mi potvrdili aj telefonicky. Ako a či to naozaj na Slovensku overujú, som v praxi vyskúšať nemohol, pretože som sa nakoniec rozhodol zaregistrovať auto v ČR.

Takže malé zhrnutie - pri dovoze na Slovensko ušetríte 1% DPH z kúpnej ceny (čo nemusí byť málo), na druhej strane zaplatíte za drahšiu registráciu, väčšie vybavovačky na úradoch a pod. Pokiaľ ste však platcom DPH a máte auto do podnikania, tak mi príde jasne lepšia možnosť zaregistrovať auto v ČR (DPH z osobného auta je možné od nového roku už odrátať v SR aj ČR, takže rozdielna DPH vás nemusí trápiť). Ja som sa celkovo po zvážení týchto možností rozhodol pre registráciu v ČR, a to s využitím 3.možnosti dovozu (zaslanie dokladov poštou). Presný postup blizžie popíšem.

Postup pri dovoze auta do ČR, zaslaním dokladov poštou (spôsob č. 3)

1. Zájdete do zahraničia, vyberiete a objednáte si "favourite car", zaplatíte predajcovi zálohu. Dopredu sa uistíte, že predajca vám bude fakturovat cenu BEZ DPH (taktiež je najlepšie, ak do faktúry napíše vetu "According Article 196 Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 as amended by Council Directive 2006/138/EC, person liable for tax payment is person, to whom goods are supplied.", české zákony takúto alebo podobnú vetu s odkazom na príslušný zákon alebo smernicu EU vo faktúre zo zahraničia vyžadujú a i keď si myslím, že sa to v praxi zas príliš nekontroluje, pre kľud v duši je lepši tú vetu tam mať). Ak predajca odmietne auto predať bez DPH, spomeňte mu príslušnú smernicu EU a ak to nepomôže, choďte za iným predajcom. Ďalej sa uistite, že vám predajca hneď po dodaní a zaplatení auta pošle:
    - COC list (Certificate of Conformity, v podstate "rodný list" auta so všetkými údajmi dodávanými priamo výrobcom) v angličtine
    - lokálny prázdny technický preukaz
    - Faktúru s pečiatkou a podpisom predajcu. Predajcu skúste požiadať, aby faktúru urobil dvojjazyčne (v ich jazyku plus v angličtine), vyhnete sa tým tomu, že úrady po vás budú chcieť faktúru úradne prekladať. I keď české úrady väčšinou, na rozdiel od slovenských, akceptujú zrozumiteľnú faktúru napr. v polštine, netreba sa na to spoliehať. Anglickú alebo nemeckú faktúru akceptujú skoro vždy.

2. Po dodaní auta k predajcovi nastane moment zaplatenia plnej ceny. Tú chce predajca väčšinou zaplatiť prevodom, čo sa dá urobiť pohodlne z účtu z domova. Pokiaľ predajcovi neveríte a máte ho blízko domova, môžete sa ísť k nemu presvedčiť, či je auto u nich a v poriadku, a kúpnu cenu zaplatiť až potom, ale ak je to autorizovaný predajca, strach zaplatiť dopredu by som nemal.

3. Po zaplatení predajca pošle doklady poštou na vašu adresu domov.
 
4. S dokladmi zájdete najprv na miestne príslušný Finanční úřad. Tu je rozdielny postup, pokiaľ ste podnikateľ - platca DPH a pokiaľ nie ste platcom DPH (súkromná osoba alebo podnikateľ - neplatca DPH). Vo všetkých prípadoch však platí, že daň musíte zaplatiť, inak vám auto v ČR nezaregistrujú, takže si pripravte na daň peniaze. Taktiež je ideálne vyhľadať si a skontaktovať svojho daňového referenta na príslušnom úrade, celý proces to podstatne urýchli. Napriek tomu, že skúsenosti iných boli také, že sa celý proces na FÚ dal vybaviť na počkanie, ja som to šťastie nemal a trvalo to 3 pracovné dni.
    - Platca DPH: Prídete na FÚ, vyplníte tzv. "Hlášení o pořízení nového dopravního prostředku" ( http://cds.mfcr.cz/sys/cds/scripts/tiskopisy/tiskopisy-pdf2008/5527_2.pdf , ja som nevyplňoval riadky 6 a 10, a nevadilo im to :) ), priložíte kópiu faktúry, podáte v podateľni, zaplatíte vypočítanú DPH (počíta sa ako 20% z kúpnej ceny vozidla bez DPH, prepočítané na Kč kurzom platým v deň predaja (tj. deň na faktúre)). Počkáte a po pár dňoch by mal mať váš referent pre vás pripravené potvrdené vami podané Hlášení, ktoré budete potrebovať pri registrácii auta. Podotýkam, že možno budete mať šťastie a celý tento proces bude na počkanie, ale ja som také šťastie na FÚ nemal, takže radšej počítajte s tými pár dňami. Keďže ste platcom DPH, zaplatili ste vlastne iba "zálohu na daň", ktorú si potom vyúčtujete v normálnom daňovom priznaní, uplatníte si nárok na odpočet a zažiadate o vrátenie (áno, chápete tomu správne, pár mesiacov budete štát vašou daňou úverovať, zaplatíte to, čo vám potom po priznaní štát vráti). Ešte pripomínam, že o vrátenie si potom musíte zažiadať, nevracia sa to automaticky ako nadmerný odpočet, ale ide o preplatok, ktorý sa vracia iba na požiadanie :)
    - Neplatca DPH: V zásade platí to čo pre platcu DPH, akurát s tým doplnkom, že k uvedeným dokumentom pripojíte aj daňové priznanie k DPH, kde si daň obdobným spôsobom vypočítate, správca vám daň vyrúbi a tú zaplatíte. Po zaplatení opäť dostanete potvrdené vami podané Hlášení, ktoré si odložíte k registrácii vozidla v bode 6.
  Ďalšie otázky k zaplateniu DPH sú dobre popísané tu: http://www.eurotrend.cz/index.php?c=prod12&detail=370 (nevšímajte si ale konkrétne čísla riadkov v daňovom priznaní, formuláre sa už odvtedy zmenili :) )
 
5. Medzitým si vybavíte zákonné poistenie vozidla. Zjednať je ho najjednoduchšie a najlacnejšie na internete. Zelenú kartu budete potrebovať pri registrácii v bode 6, takže poistenie musí začať platiť od dňa, kedy pôjdete na magistrát auto prihlasovať.

6. Registrácia auta na príslušnom Magistráte, Odbor Dopravně správních agend (v Prahe je to na Bohdalci, Jarove, Motole alebo Stodulkach, bližšie info tu: http://magistrat.praha.eu/5881_Motorova-a-pripojna-vozidla). Pripravte sa na nie príliš prívetivý prístup úradníkov (aspon na Bohdalci). Registrovať na webe sa na dovoz vozidiel nemusíte, sú na to špeciálne okienka, kde nebýva veľa ľudí a kde sa chodí bez časeniek. Taktiež nečakajte, že proces registrácie bude na počkanie, úrad má na vybavenie zo zákona 30 dní, v praxi to našťastie trvá iba 2-4 pracovné dni, ale aj to je nie zanedbateľná doba, keďže počas tohto času nemôžete auto používať (úrad vám totiž zadrží starý techničák, takže nepomôže ani ak by ste auto mali na prevozných značkách). Takže, zhrnutie, čo všetko k registrácii potrebujete:

    - faktúru (od predajcu) - originál, po registrácii vám ju vrátia
    - COC list (od predajcu) - originál, po registrácii vám ho vrátia
    - originálny prázdny techničák (od predajcu) - originál, zostáva na úrade, namiesto neho dostanete český
    - Potvrdené "Hlášení o pořízení nového dopravního prostředku" od finančného úradu (bod 4) - originál, po registrácii vám ho vrátia
    - Zelená karta (bod 5) - originál, vrátia vám ju hneď po podaní žiadosti
    - Doklad vlastníka (občianka / pas) - originál, vrátia vám to hneď po podaní žiadosti
    - Cudzinec dokladá potvrdenie k pobytu  - originál, vrátia vám ho hneď po podaní žiadosti
    - Podnikateľ výpis zo živnostenského alebo obchodného registra, nie starší ako 12 mesiacov - originál, vrátia vám ho hneď po podaní žiadosti
    - vyplniť Žiadosť o vydanie čistopisu technického preukazu a Přihlášku k registraci vozidla do registru silničních vozidel (pozor, Prihláška musí byť vytlačená na 1 papieri, inak ju budete prepisovať :) ).
    - po podaní a overení všetkých údajov zaplatíte 800 Kč registračný poplatok na pokladni, odovzdáte doklad a povedia vám, kedy si môžete prísť pre techničák a reg. značky.
   
7. V dohodnutý deň si prídete pre značky a techničák, zájdete za predajcom, namontujete značky a môžete s autom odísť :)

Celkovo teda treba rátat približne s 1-3 týždňami, ktoré uplynú od zaplatenia auta po možnosť auto prevziať s vybavenými českými značkami.

Pripomínam, že existujú v Prahe služby, ktoré dovezené auto "zaregistrujú za vás", pohybujú sa v cenách od 1000 do 3000 Kč, ale osobne nevidím veľký zmysel v ich využití, pretože v skutočnosti za vás vykonajú akurát bod 6 (registráciu na magistráte), doklady im musíte priniesť rovnako ako na magistrát a zvyšok si aj tak už musíte vybehať sami :)

 

Zaraď článok do kategórie: 

Komentáre (2)

  • Obrázok používateľa turn
    Ahoj, my jednou byli i pro
    turn

    Ahoj,

    my jednou byli i pro auto v Nizozemí, konkrétně v Utrechtu. Cesta tam je v pohodě, veliký výběr aut, ale má to své nevýhody - otevřenou pouze 1x týdně a to v úterý a další věc, která nesedí s www. stránkami je ta, že už od 7 rána je otevřeno. Tam píšou 10 - 11 hodinu, takže 1/2 aut už byla pryč:-)

    automarktutrecht.eu jsou webky, vše se vyřizuje na místě.

    M.

    dec 28, 2009