Vlakom z Prahy do Bratislavy za 358 Kč - ako na to?

V posledných asi 3 rokoch cestujem veľmi často na Slovensko. V podstate každé 2 týždne. Asi dva roky som jazdil autom. Ale už ma to prestalo baviť. Pred rokom som vyskúšal vlak a od tej doby som bol v Bratislave autom len raz! Vo vlaku môže človek pracovať, čítať, spať alebo sa najesť, či opiť v jedálnom vozni. V niektorých vlakoch sa dokonca čapuje Plzeň (len malá za 29 kačiek). V tomto texte by som chcel v stručnosti vysvetliť, ako ušetriť na cestách na Slovensko.

 

Železničný tarif je vec zložitá a rafinovaná. Skoro až zákerná.

Prišiel som ale na to, ako ušetriť. Pozrime sa na to. Všetky ceny budem uvádzať tak pre prvú ako aj pre druhú triedu takto: cena 1. trieda / cena 2. trieda. Pokiaľ cestujete v piatok večer alebo v nedeľu večer, tak odporúčam jednoznačne 1. triedu. Ukážeme si, že až tak drahá nie je. Prvá trieda môže byť dokonca lacnejšia, ako bez rozmyslu kúpený lístok do „dvojky“.

Štandardné cestovné pre jeden smer Praha-Bratislava: 1201/801 Kč

 

Zľava pri kúpe lístka na internete s 3. dňovým predstihom. 

Ušetriť môžete zhruba polovicu, avšak len do druhej triedy (cca 400 korún) a lístok platí len na konkrétny vlak. Táto možnosť je pre mnohých ľudí najlepšia, pokiaľ im nevadí druhá trieda a neflexibilnosť.

Zľava pri kúpe spiatočného lístka

1732/1153 Kč tam a späť. Lístok platí mesiac.

Zľava pri kúpe spiatočného lístka pre viac osôb

Pokiaľ cestujete viacerí na jeden lístok (max 5), cena klesá. 2 ľudia: 3073/2045 Kc, 5 ľudí: 7094/ 4720 Kč. Ak si kúpite spiatočný lístok na Slovensku, ušetríte o málo viac, ale neviem presne.

 

Toto boli štandardné možnosti, ktoré napadnú každého smrteľníka. Ale teraz začneme s tarifom čarovať.

 

Obrazné rozdelenie cesty

České dráhy zvádzajú boj nielen s konkurenciou na železnici, ale aj na cestách. Nejakú pošetilú osobu by snáď mohlo napadnúť cestovať z Prahy do Brna autobusom. A preto nasadili dráhy na tejto trase akčnú cenu 210 Kč. Brno je však viac ako pol cesta do Bratislavy, tak prečo to nevyužiť? Rozdeľme teda cestu v Brne. Rozdelíme ju obrazne, nikto vystupovať nebude, len budeme mať jeden lístok do Brna a druhý z Brna. Jednorázoví cestujúci toto využijú len v druhej triede, ale nie v prvej, tam akčná cena do Brna neplatí. Ale ako to môžu „očúrať“ pravidelní cestujúci v prvej triede si vysvetlíme nižšie. Najprv teda „dvojka“:

Praha-Brno = 210 Kč, Brno-Bratislava 295 Kč (alebo 432 Kč spiatočný). Takže už sme na 505 Kč, resp. 852 Kč za spiatočný. Všimnite si, že len vďaka tejto primitívnej operácii stojí spiatočný takmer rovnako ako štandardný jednosmerný. Ak cestujete zo Slovenska, ušetríte ešte viac, spiatočný Bratislava-Brno stojí menej ako 14€. Lístok Brno-Praha si potom kúpite v e-shope Českých dráh.

Podobné miesta sú aj na severnej trase. Ak cestujete na stredné alebo východné Slovensko, deľte cestovné v Bohumíne (315 Kč) alebo v Hranicích na Moravě (275 Kč), pokiaľ cestujete cez Valašské Meziříčí.

IN-karta

Nutný nástroj pravidelného cestujúceho sa volá IN-karta. Stojí 250 Kč na 3 mesiace, 550 Kč na rok alebo 990 Kč na 3 roky. Plastová kartička, ktorú si na rozdiel Openkrad vybavíte on-line. Prvý mesiac platí s výnimkou niekoľkých aplikácií aj len vytlačená na papieri. Potom si ju musíte vyzdvihnúť na hociktorom nádraží (treba uviesť v žiadosti). Mimochodom České dráhy ponúkajú túto kartu Prahe aj ako nosič mesačných a ročných kupónov na MHD.

Keď si kúpite lístok na IN-kartu online, nemusíte si pamätať žiadne kódy, lístok sa jednoducho automaticky nahrá na IN-kartu (žiadne validátory ako u Openkrad).

Okrem klasickej zľavy (25% na vnútroštátne aj medzinárodné lístky) ponúka aj ďalšie vymoženosti. Konkrétne časový doplatok do prvej triedy. Za 250 Kč na týždeň, 790 Kč na mesiac, 1990 Kč na 3 mesiace alebo 4990 Kč a rok môžete cestovať v prvej triede s akýmkoľvek lístkom na druhú triedu. Preto ma už nezaujíma, že neexistuje akčné cestovné do Brna alebo do Ostravy v prvej triede. Jednoducho si kúpim lístok do „dvojky“ a k tomu časový doplatok do „jedničky“.

Ak idete do Bratislavy na víkend, kúpte si doplatok na týždeň a tým pádom Vás český úsek v prvej triede (jedným smerom) vyjde len o 125 Kč viac ako v „dvojke“ (po Bratislavu o 180 Kč). Za to máte isté miesto na sedenie, širšie sedadlo, vodu zdarma, české aj slovenské noviny zdarma a jedálny vozeň hneď vedľa.

Takže cestovné delené v Brne s IN-kartou:  170 +344 = 514 Kč / 170 + 230 = 400 Kč (resp. spiatočný: 2x 170 + 653 = 993 Kč / 2*170 + 432 = 772 Kč).

Nezabudnite pri prvej triede pripočítať časový doplatok. Aj s doplatkom Vás však jedna cesta prvou triedou pri spiatočnej ceste vyjde na 621 Kč (teda len o 45 Kč viac ako spiatočný za druhú triedu bez špekulovania).

 

A to ešte nie je koniec.

 

Tarifný bod

Všimli ste si, že vnútroštátny lístok je na mäkkom papieri a medzinárodný na tvrdom? Obrazne povedané toto zodpovedá vyššej cene za kilometer jazdy. Medzinárodný tarif NRT platí v celej Európe, aj tam, kde sú vlaky drahšie ako lietadlá. Preto je strašne drahý. A preto existujú rôzne medzištátne bi- alebo multilaterálne dohody o lepšom cestovnom. Hlavne v strednej a východnej Európe. Tak aj medzi ČD a ZSSK. Vo väčšine prípadov je však aj takéto cestovné stále drahšie ako súčet vnútroštátnych.

Ako to využiť?

Na hraniciach vlak nezastavuje, ale je tam tarifný bod! Až po tento bod si môžete kúpiť vnútroštátny lístok a to z obidvoch štátov.

Železnice to nijak nepropagujú, taký lístok sa nedá kúpiť on-line (len pri okienku) a na Slovensku (ale aj v Poľsku) dokonca robia obštrukcie, ak si taký lístok vypýtate, ale keď si trváte na svojom, tak Vám ho nakoniec predajú (na Slovensku trvajú obštrukcie asi tak 30 sekúnd, v Poľsku kľudne aj 10 minút). V Čechách je to bez problémov.

Tieto tarifné body majú svoje mená. Na trase do Bratislavy je to Kúty Gr, na trase cez Ostravu je to Čadca Gr a cez Valašské Meziříčí je to Horní Lideč Gr.

Na Slovensku si však treba dávať pozor, že pri vnútroštátnych lístkoch sa platí rýchlikový príplatok za EC vlaky. Preto sa pri ceste z Bratislavy, teda ak si kupujete lístok na Slovensku, neoplatí špekulovať na Kúty Gr, ale treba si kúpiť spiatočný lístok až do Brna a plus prípadne po hranicu len doplatok do 1. triedy (doplatok je bez rýchlikového príplatku).

Ak si ale kupujete lístok v Čechách, Váš lístok za slovenský úsek bude stále medzinárodný (na tvrdom papieri), preto sa Vás rýchlikové doplatky do EC vlakov netýkajú (to je len slovenské národné špecifikum).

Takže:

Praha-Brno: 170/170

Brno-Kúty Gr: 77/77

Kúty Gr-Bratislava: 176/119 (prípadne spiatočný platný mesiac: 335/222)

Celkovo Vás tak pri spiatočnej ceste so započítaným týždenným doplatkom do 1. triedy vyjde cesta jedným smerom krásnych 539 Kč [170+77+176/2+doplatok 250/2], resp. 358 Kč v druhej triede. A to sa vyplatí!

 

Ešte mám v rukáve tri finty.

 

Pre tých, čo cestujú na otočku:

Celodenný lístok stoji 550 Kč a dá sa kúpiť na internete.

Praha-Bratislava a späť Vás tak vyjde v druhej triede 772 Kč, teda 386 Kč jedným smerom. (555 + 222Kc za úsek Kúty Gr-Bratislava a späť).

V tomto prípade žiadna ďalšia zľava na IN-kartu nie je.

Pre tých čo cestujú každý týždeň:

Zvážte špeciálnu IN-kartu IN100 za 19990 Kč. Celý rok budete cestovať po Čechách zadarmo. Z horeuvedeného je zrejmé, že sa vyplatí pri 40 spiatočných cestách do Bratislavy. Platí pre 2. triedu, ale je k tomu možné dokúpiť časový doplatok do 1. triedy ako bolo uvedene vyššie.

Posledný tip spočíva v použití Kilometrickej banky.

Malá knižka, ktorú kúpite v pokladni za 2200 Kč, čím si predplatíte 2000 km a platí 6 mesiacov. Za kilometer tak zaplatíte 1,10 Kč. Trasu si do knižky napíšete sami tesne pred cestou, sprievodca dopíše kilometre. Už nie je tak výhodná ako kedysi, ale vyplatí sa, ak cestujete z ďalej ako z Prahy, napríklad z Plzne. Maximálny odpis za 1 cestu je totiž 400 km. V prípade, že je trasa dlhšia, idete zvyšok zadarmo. A dá sa vypísať až po hraničný bod. Ak idete prvou triedou, odpisuje sa 1,5-násobok kilometrov (a aj strop sa tým pádom zvyšuje na 600km). Pre predstavu uvediem niektoré vzdialenosti:

Praha-Kúty Gr. = 325km

Praha-Čadca Gr. = 426km

Praha-Horní Lideč Gr. = 370km

Praha-Plzeň =  113km

Praha-Ústí nad Labem = 106km

 

Poznámka na záver:

Ceny pre medzinárodné lístky sú aktuálne platné. Môžu sa však zmeniť v prípade významnejšej zmeny kurzu koruny voči euru.

Cena za úsek Praha-Brno s IN-kartou je kalkulovaná vo výške 170 Kč, pri nákupe na poslednú chvíľu môže byť 175 Kč.

 

Šťastnú cestu!

Peter

 

Autor článku: Peter Karak

Reaguj

Komentáre (3)

  • Obrázok používateľa sanik
    sanik
    Milý Igorík, aj ja som

    Milý Igorík, aj ja som podobný kombinátor a znalec všakovakých zliav na cestovné vo vlaku, ale musím povedať, že si až na takú pokročilú kombinatoriku netrúfam.

    Každopádne používam tzv. tarifný bod, tj. lístok po hranice a zase od hraníc už roky rokúce. Nemám to presne spočítané, ale zdá sa mi, že ten slovenský príplatok za EC je započítaný do českej ceny, keď si to kúpim z tarifného bodu napr. Kúty GR v Čechách.

    Ďalej chcem ešte podotknúť, že je možné si kúpiť takýto lístok pre úsek cesty až po tarifný bod v Čechách nielen pri pokladni, ale aj v automatoch PAJ, ktoré sa nachádzajú napr. na nasledujúcich železničných staniciach: Plzeň, hl.n., Praha, hl.n., Praha-Holešovice (myslím, že aj Praha-Smíchov), Pardubice, Olomouc, hl.n., Brno, hl.n. atď. K tomu, aby si človek mohol kúpiť takýto lístok, stačí mať potrebný obnos v tzv. elektonickej peňaženke (EP), ktorá je automaticky súčasťou každej IN karty. Aktivuje sa jednoducho tak, že pri pokladni poprosím o vklad peňazí na elektronickú peňaženku na svojej IN karte a isté množstvo peňazí vložím v hotovosti alebo debetnou/kreditnou kartou. Výhodou využitia automatov PAJ na stanici je, že nemusím stáť v rade, samotný nákup lístka trvá asi 30-40 sekúnd.

    Čo sa týka IN karty, existuje okrem IN 25 a In 100 aj IN 50, ktorú som si kúpil, pretože občas cestujem vlakom nielen na Slovensko, ale aj v rámci Čiech. Táto IN karta stojí asi 9 000 na 3 roky a počas tohoto obdobia si kupujem cestovné lístky na území Čiech za polovičnú cenu.

    Okrem toho samozrejme existuje ešte možnosť zaistiť si zľavu 25% zo slovenských tarifov pre tých, čo bývajú na Slovensku ďalej od hraníc a chodia tam aspoň raz za 5-6 týždňov. Podľa mňa sa v takom prípade oplatí karta KLASIK, ktorú je možné si objednať a prevziať na železničných staniciach na Slovensku. 

    apr 08, 2016
  • Obrázok používateľa quakar
    quakar
    Neviem, ako dlho to vydrží,

    Neviem, ako dlho to vydrží, ale špekulovanie s lístkami u mňa skončilo potom ako včasná jízdenka do PB stojí od 248 Kč za jednu cestu (netreba žiadnu zákaznícku kartu). Našťastie, už sa dá kúpiť lístok za rovnakú sumu aj z PB/ZA len to treba kúpiť cez web ČD.

    apr 10, 2016
  • Obrázok používateľa Skypi
    Skypi

    Ja iba dodám, že autobusom, bez prestupov, jazdím do Nitry za 7,70€. Taktiež aj z Nitry do Prahy. Ide však o to, že je to obmedzené. Dá sa to využiť len tri (štyri) dni v týždni.

    Možno už o tom dávno všetci vedia, ale pre istotu to sem dám https://amsbus.sk na tejto stránke si to môžete overiť. Stredy, štvrtky (15:00, 16:00) z Prahy a zo Slovenska do Prahy sú to Sobota ráno, Pondelok ráno, Utorok ráno, Streda ráno. Za tieto ceny (7-9eur) je tam z Bratislavy aj viac termínov za deň. Treba si to popozerať.

    nov 16, 2016