Štartuje najrýchlejšie železničné spojenie Bratislavy s Prahou

[img_assist|nid=1358|title=|desc=|link=none|align=right|width=200|height=150]Včera v nedeľu 10. 12. 2006 vyšiel poprvýkrát na koľaje Českej a Slovenskej republiky rýchlovlak ktorý spája naše dve hlavné mestá.

Po neuveriteľných peripetiach, odkladoch, problémoch s týmito rýchlovlakmi teda nastal deň D. Poďme sa mu teda pozrieť na zúbok.

Čo vás asi všetkých bude zaujímať najviac, je koľko mu trvá cesta a koľko stojí lístok a aké extra benefity rýchlovlak Pendolino ponúka.

Poďme teda na to:

Koľko trvá cesta

Cesta rýchlovlakom SC Slovenská strela trvá 3 hodiny 49 minút z BA do Prahy, resp. 3 hodiny 47 minút z Prahy do Bratislavy. Celková doba cestovania sa oproti predchádzajúcemu Euro City Slovenská strela (klasická vlaková súprava, rušeň a vozne) skrátila iba o 22, resp. 25 minút. Pre človeka neznalého to teda nie je veľký skok.

Treba si uvedomiť ale, že tento vlak na našich koľajach ani zďaleka nevyvinie svoju maximálnu rýchlosť, a jeho potenciál je teda cca 95% času nevyužitý.

Otázka znie, prečo České dráhy radšej neprestavali koridory tak, aby tam bola možná vyššia rýchlosť, a malo to teda perspektívu aj do budúcna.

Minimálny nárast, resp. využitie potenciálu vlakovej súpravy Pendolino na trase Bratislava Praha vidno aj pri porovnaní času, za aký dokázal trasu Praha Bratislava prejsť medzivojnový expres Slovenská strela v roku 1936. Bolo to 4 hodiny 20 minút, čo znamená že (na súčasných železničných koridoroch) je rýchlovlak Pendolino vyrobený v rokoch 2002 - 2004 napchaný najmodernejším softvérom a technikou, rýchlejší oproti motorovému vlaku spred cca 70 rokov o celých 35 minút. Smile

Poďme sa pozrieť na ceny lístkov, pretože skrátenia cestovnej doby sa bez prestavby vlakovej trasy do budúcna nedočkáme.

[img_assist|nid=1359|title=|desc=|link=none|align=left|width=485|height=336]

Koľko stojí lístok

Cena lístka pre jednu jazdu začína na 496 Kč pre jednosmerný lístok v druhej triede. Jazda prvou triedou stojí 599 Kč. Potešiteľné teda je že príplatok za prvú triedu je cca 100 Kč, oproti ostatným typom vlakov (IC a EC), kde mám pocit, že lístok do prvej triedy stojí zhruba dvakrát toľko ako do druhej.

Tarifní nabídka SC na trase Praha - Bratislava

Tarifní produkt Cena
(jednosměrná)
Rezervace
(jednosměrná)
Celková cena
(jednosměrná)
SuperCity 496 Kč V ceně 496 Kč
CityStar ČD/ŽSSK 338 Kč 86 Kč 424 Kč
Zákaznické jízdné 357 Kč 86 Kč 443 Kč

Táto tabuľka je síce správna, neuvádza ale dôležitú vec. Spiatočný lístok na vlak typu EC (Euro city) z Prahy do BA, stál okolo 450 Kč, po zavedené Pendolína na trasu Praha Bratislava ho České dráhy zdražili na cca 510 Kč.

Stále ale teda vychádza, že spiatočný lístok EC vlakom stojí zhruba toľko, čo jednosmerný Pendolinom. Oba v druhej triede.

Pokiaľ počítame skutočne cenu jednosmerného lístka, tak tam Pendolino nemá konkurenciu, ako v komforte jazdy, tak v ušetrených 20 minutách jazdy za viac menej rovnakú cenu. Hlavne ale takéto porovnanie je zcestné, a to z toho dôvodu, že na oboch najfrekventovanejších termínoch medzi Prahou a Bratislavou jazdí miesto EC už iba Pendolino, takže pre tieto konkrétne termíny nie je možnosť výberu. A v akých časoch sa teda môžme Pendolinom zviezť?

[img_assist|nid=1360|title=|desc=|link=none|align=left|width=485|height=364]Kedy to jazdí

rýchlovlak SC Slovenská strela jazdí v najfrekventovanejších časoch, a to z Bratislavy ráno o 5:41, príchod do Prahy je 9:30, a pri ceste do Bratislavy, z Prahy odchádza o 18:26 a v Bratislave je o 22:13

Cesta tam   Cesta zpět
5.41 Bratislava hl. st. 22.13
6.17 - 6.19 Kúty 21.35 – 21.37
6.32 – 6.35 Břeclav 21.21 - 21.23
7.05 – 7.07 Brno hl. n. 20.49 – 20.51
8.31 – 8.32 Pardubice hl. n. 19.22 – 19.23
9.30 – 9.45 Praha - Holešovice 18:26

Už teda vieme, že času moc neušetríme, za lístok zaplatíme viac, tak si pozrime benefity, ktoré nám jazda Pendolinom ponúka.

Benefity jazdy rýchlovlakom Pendolino

  • lístok si môžete kúpiť cez internet, platba je možná kartami typu VISA a MasterCard.
  • celý vlak je nefajčiarsky
  • ľahšia preprava postihnutých osôb, či už nevidomých, vozíčkárov, alebo s iným postihnutím.
  • expresné pokladne vBratislave, Břeclavi a v Brne, kde bude 30 minút pred odchodom rýchlovlaku SC Slovenská strela prednostný predaj lístkov na tento spoj.
  • Palubné časopisy, hlásenie staníc a informácií v niekoľkých jazykoch
    (toto bolo už aj vo vlakoch typu EuroCity, takže oproti nim žiadna zmena)
  • Garancia miesta (je povinná miestenka), prepravuje teda iba sediacich cestujúcich.

V druhej triede tých benefitov teda veľa nie je. Ja by som ešte dodal, že super pocit jazdy moderným rýchlovlakom, je to pre väčšinu z nás niečo nové, pohodlné sedenie a príjemné cestovanie. Čo naviac oproti vymenovaným benefitom ponúka prvá trieda?

  • Nadštanardný zákaznícky servis: Občerstvenie - Teplý a studený nápoj, zákusok, snack. Slovenskú a českú dennú tlač. Možnosř počúvať hudbu z troch kanálov. Prípojky na 230 V. (Okrem tej prípojky na 230 V a zákusku, podobný servis ponukajú napr. aj autobusy Student Agency v cene cca 180 Kč za lístok do BA)
  • Špeciálne čakacie zóny (ČD Lounge) na staniciach Praha Holešovice a Brno Hlavní nádraží.

Toľko k benefitom.

Záver

To, že České dráhy sa rozhodli zaviesť rýchlovlaky môžeme hodnotiť iba pozitívne. Zavanú nové vetry do železničnej dopravy. Cena za jednosmerný lístok do BA je akceptovateľná, pre toho, komu stačí jednosmerný lístok. Pre tých, ktorí si kupujú spiatočný, je dôležité, ako sa České dráhy postiavia ku spiatočným zľavám na SC Slovenská strela a na akú skupinu ľudí sa zamerajú. V súčasnej dobe stojí lístok Pendolinom do BA a späť cca dvojnásobok spiatočého lístku vlakom typu EC. Jazdou Pendolinom ušetríte 22 - 25 minút na jednu jazdu, a v druhej triede si moc benefitov neužijete. Na druhej strane Získate sa poveziete moderným rýchlovlakom a budete mať tomu adekvátny pocit z jazdy. No a na záver, ako jednu z najväčších výhod Pendolina vidím prístupnosť vlaku a jazdy v ňom a po ňom pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.

P.S. O tom, aké su možnostiach zliav a ako ušetriť pri jazde Pendolinom, bude ďalší článok.

viac informácií nájdete na stránkach České dráhy , a špeciálnych stránkach od Českých dráh venovaným Pendolinu http://www.scpendolino.cz/

Tu je fotogaléria fotiek z Pendolina

http://jrtrain.zelpage.cz/report/2003_pendolino/2003_pendolino.html 

[img_assist|nid=1357|title=|desc=|link=none|align=left|width=487|height=337]

S Nikolkou otestujeme

S Nikolkou otestujeme Pendolino túto stredu. Podáme potom podrobnú správu a kvalite tohoto drahého cestovania.