Migrácia skončená, fičíme rýchlo! (clanok z roku 2012)

Po tých rokoch, keď som mal pocit, že naše SomvPrahe.sk je každý mesiac pomalšie a pomalšie, som už pomaly ani nedúfal, že sa to zlepší. Teda dúfal som, ale s malou dušičkou.

Vnímal som to ja, aj vy, a pomerne časté komentáre boli o tom, že to ide zúfalo pomaly, či o tom, že rýchlosť portálu odrádza od návštevy či aktívneho života na stránke, lebo vydržať načítanie niektorých stránok bolo občas mimoriadne náročné.

Kedže táto rýchlosť, či skôr pomalosť začínala ohrozovať samotný chod a zmysel portálu (návštevníci by sa mali radi vracať a nie byť demotivovaný technickými problémami) , bolo nutné zasiahnuť.

Po tých rokoch, keď som mal pocit, že naše SomvPrahe.sk je každý mesiac pomalšie a pomalšie, som už pomaly ani nedúfal, že sa to zlepší. Teda dúfal som, ale s malou dušičkou.

Vnímal som to ja, aj vy, a pomerne časté komentáre boli o tom, že to ide zúfalo pomaly, či o tom, že rýchlosť portálu odrádza od návštevy či aktívneho života na stránke, lebo vydržať načítanie niektorých stránok bolo občas mimoriadne náročné.

Kedže táto rýchlosť, či skôr pomalosť začínala ohrozovať samotný chod a zmysel portálu (návštevníci by sa mali radi vracať a nie byť demotivovaný technickými problémami) , bolo nutné zasiahnuť.  

Ono, nebol by to prvý zásah, za tie roky ich bolo viacero, viac či menej úspešných, vždy sa to ale po chvíli zas nejak nabalilo a začalo spomalovať. Osobne mi príde, že niečo je v systéme zažraté, nejaký nenásytný požierač výkonu, ktorý sa tam nejak etabloval za tie roky, a popri upgradoch Drupalu zo 4.6 až na súčasný 6.25.

Pre tých ktorí nevedia, Drupal je kostra našeho webu, open source redakčný systém, ktorý je ale za tých 6 rokov k nepoznaniu poupravovaný a rozšírený rôznymi mojimi modulami, hookmi, a ďalšími skriptami o nové /zmenené vlastnosti. Práve aj "vďaka" týmto úpraváma novým funkcionalitám nám pravdepodobne mizne výkon, v kombinácii s narastajúcou návštevnosťou.

Za tie roky sme mali viacero fáz, kde bolo ohlásené nejaké čiastočné zrýchlenie, prechod po roku z hostingu H1.sk na vlastný server (lebo nám hrozili vypnutím kvôli nadmernej záťaži), všetci sme sa tešili, a po čase sa to zas nejako zahltilo. Pamätníci iste pamätajú. Alebo keď sme migrovali z Drupalu 5 na Drupal 6, a SomvPrahe.sk 14 dní takmer nefungovalo, a potom ďalších 14-21 dní iba postupne nabiehali funkcie na ktoré ste boli zvyknutí.

Tento článok ale nie je podrobný rozbor migrácie (o nej napíšem v priebehu cca 14 dní samostatný podrobný článok/rozbor plný technických parametrov a čísel) , ale skôr taká moja úvaha, štastný výdych, nad tým, ako to teraz je.

Pár čísel na záver:

Migrácia na nový server, vyladenie serveru, Drupalu, nastavenie CDN, ma stála 1200 dolárov (26,000 Kč). V tejto cene by mal byť zároveň managing serveru do konca roku.

Ďalšie náklady ma stálo pararelné 2 mesačné prevádzkovanie 2 hostingov, pre testovanie a prechod na nový. Paradoxne nakoniec ten nový hosting (najsilnejší virtual server) na Wedose vôbec nezvládal SomvPrahe.sk a portál išiel rádovo oveľa pomalšie ako pred migráciou. Moja idea o tom, že vďaka síce drahej, ale jednorazovej optimalizácii si budem môcť dovoliť prejsť na menej výkonný (a lacnejší) server, a tak ušetriť ročne cca 20-25,000 Kč teda nevyšla (aj keď toto malo byť všetko dávno otestované a zistené v rámci tých prípravných testov pred migráciou - aj o tom a o rôznych otázkach k postupu migrácie bude ten podrobný článok čo pripravujeme).

Operatívne som teda musel nájsť iný server, odosť výkonnejší. Po prehľadávaní diskusných fór som sa rozhodol pre nemeckú firmu Hetzner, a jej model Ex6, ktorý má vysoký výkon (zároveň aj rezerva do budúcnosti), oveľa väčší ako ten server na ktorom sme bežali posledné roky a je zároveň oproti nemu aj lacnejší. Nepríjemný bol jednorázový setup fee 150 Eur (3750 Kč), ktorý som musel zaplatiť. Mesačne ma tento server bude stáť, resp. už stojí 69 Eur (1750 Kč, do konca roku to vychádza 17,500 Kč - na 10 mesiacov).

Dobrá správa teda je, že náklady na SomvPrahe.sk budú nižšie ako boli v minulosti, aj keď nie zďaleka tak výrazne, ako bol cieľ (ten sa ukázal ako nereálny). Pozitívne je, že s nižšou cenou bude výkon a rýchlosť výrazne vyššie.

 

Celkové náklady na SomvPrahe.sk na rok 2012 teda sú:

- 26,000 Kč migrácia, optimalizácia serveru a Drupalu + managing servera na rok 2012

- 17,500 Kč nový hosting do konca roku (10 mesiacov)

- 3750 Kč setup fee za nový server

- 7500 Kč - dvojity hosting pred migráciou za Január a Február

Celkovo: 54, 750 Kč

 

Chápem, že bežný návštevník si neuvedomuje koľko práce a financií je potrebné k udržaniu takéhoto portálu.

Ak ale považujete náš portál za užitočný, a myšlienka podporiť ho na rok 2012 vám nie je cudzia, tak teraz je tá správna chvíľa.

Okrem dobrého pocitu, že ste prispeli na prevádzku a na zrýchlenie SomvPrahe.sk, ktoré sami využijete, získate za svoj príspevok extra výhody (medailu do profilu, uvidíte kdo si pozeral váš profil, uvidíte neobmedzené výsledky vyhľadávania medzi členmi, a veľa ďalších výhod).

Veľmi si vážim každý jeden príspevok pre SomvPrahe.sk pošlete.

 

Prispieť môžete:

a) na transparentný bankový účet Občianskeho združenia SomvPrahe.sk, FIO Banka, číslo účtu: 2000184363 / 2010 (nezabudni do poznámky napísať svoje prihlasovacie meno)

b) alebo veľmi jednoducho cez PayPal

 

Ďakujeme!

Zaraď článok do kategórie: 

Reaguj

Komentáre (25)

  • Obrázok používateľa wasko
    Igor

    Viem asi budem za vyrývača, ale nedá mi sa nespýtať a tým zabrániť dohadom ale zároveň osvetliť a osloviť potencionálnych darcov:  

    Náklady na migráciu sú teda takéto (áno vskutku slušná sumička), ale aké sú príjmy SvP?

    Minimálne pre porovnanie by ma toto číslo zaujímalo...

    btw. ten mBank je Tvoj či SvP OZ? :)

    Mar 15, 2012
  • anon
    igorik (bez overenia)
    prijmy

    kludne sa pytaj, bohuzial odpoved ta asi nepotesi.
    prijmy svp za tento rok su
    - od darcov sa vyzbieralo myslim cca 6000 Kc (iba okolo 25 prispievatelov :( vratane teba a tvojho prispevku 1 Kc)
    - za 1 reklamu co sme tento rok mali, sme ziskali cca 2000 Kc.
    mBankove konto je moje sukromne, oz zatial nijak nevyuzivam.

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa wasko
    hej hej

    som vedel ze tu moju korunu pouzijes ;) (az bude financovanie transparentnejsie tak rad prispejem na OZ ucet aj viac)

    Naopak odpoved potesila, i ked by som cakal obsiahlejsiu :(

     

    Mam napad: skus zverejnit cislo OZ uctu, a uvidis ci sa to prejavi zvysenim poctu prispevkov...Co Ty na to? 

    Mar 15, 2012
  • anon
    igorik (bez overenia)
    :)

    tu korunu som pouzil, lebo ked vidim tie peniaze co do SvP lejem, tak mi to na rozdiel od teba prilis vtipne neprijde.

    Respektujem ale to co pises, a zverejnujem cislo uctu Obcianskeho zdruzenia SvP:

    2000184363 / 2010 a toto cislo pridavam aj sem do clanku a aj do toho clanku o podpore SvP.

    Mozno sa mylim, a som len skepticky, ale podla mna to je ludom jedno na aky ucet platia.

    Dovod preco so, neuvadzal cislo OZ je jednak to, ze ucet som zalozill iba minuly rok v septembri/oktobri, a druhak to, ze realne OZ moc nefunguje, nikto sa v nom neaktivizuje, nic sa nedeje. 

    Moja povodna myslienka bola, ze zdruzenim dame priestor ludom, ktori by sa chceli realizovat, a zdruzenie im to pomoze zastresit. Nic z toho sa nedeje, nikto sa mi neozyva, a ja mam dost starosti so SvP a svojim zivotom aj bez dalsej prace v zdruzeni - ak mam byt jediny kto ho bude niekam viest. Tolko na vysvetlenie.

    Ak to je pre teba dolezite prispiet na SvP do OZ, ok. Beriem to, ako som pisal, osobne si myslim, ze kto che prispiet, prispeje, a je mu to jedno. Mozno sa mylim, nevidim ludom do hlavy. Na konci mesiaca zverejnim pocet ludi co prispelo na konto zdruzenia a kolko na mBanku.

    Este jedna vec, chcelo by to dotiahnut to potom s tym do OZ do konca, a tym co prispeju od 300 Kc vyssie, dat automaticky clenstvo v zdruzeni (bude sa to brat ako clenske). A spolu s tym znova rozaktivizovat OZ, spravit vyrocne zhromazdenie, a pod. Ak by si sa v tom chcel angazovat, budem iba rad.

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa GreenSky
    Zdroje z reklamy

    Ako chces predavat reklamny priestor, ked tu ziadny nevidim? Mas nejaku prezentaciu projektu so socdem charakteristikami uzivatelov, navstevnost atd.?

    jún 06, 2012
  • Obrázok používateľa raskey
    aktualizacia

    Zdravim.

    Celkom ma zaujal ten rozpis a vysvetlenie technickeho pozadia stranky. Ako je to momentalne? Napriklad co sa tyka umiestnenia, rychlosti, nakladov.

    Ako sa zmenili financne potreby portalu a prijmy? 

    Mozno existuje iny thread..?

    Diky,

    Rasto

    feb 21, 2014
  • anon
    igorik (bez overenia)
    este jeden komentar

    este jeden komentar. chystam sa napisat samostatny clanok "Ako dalej SvP" kde by som chcel rozprudit diskusiu k udrzatelnosti SvP.

    Jedna z moznosti je najst sikovneho obchodaka, ktory by zhanal reklamu (a mal z toho provizie). Ja bohuzial obchodak nie som, a podla toho to aj vyzera, Tie reklamy na Slevomat. pod co sem obcas dam, su affiliate (provizie z predaja) a casto to mesacne nezarobi ani 500 Kc, tak ich potom stiahnem.

    Druha moznost je ziskat grant na rocnu prevadzku. Tento rok som prvykrat podal ziadost za nase OZ SvP. Toto dava zmysel, lebo robime presne taku vec, ktoru by urad pre zahranicnych Slovakov mal podporovat. je ale moznost na ktoru sa realne neda spolahnut (v Cr su rozne spolky - dlhorocni vyzieraci grantov ktori skoro vsetky granty beru (a dokopy nic nerobia) a je to dost o politike.

    V kazdom pripade ak by sme grant dostali, bolo by to na ten dalsi rok, tento je potrebne aj tento tiez nejak podchytit. a hlavne, toto co som tu rozpisal su len priame naklady na server.

    Okrem toho by si zasluzilo SvP prekopat, preprogramovat, pridat kopu novych uzitocnych funkcii, zjednodusit ovladanie a pouzivanie, mat poriadnu mobilnu aplikaciu.

    Nehovoriac o dennej administracii ktoru robim, oprave chyb, pridavanie novych vlasnosti a vylepsovani (hlavne spolujazda, ale stale nieco na celom webe )

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa yanakin
    google

    a co skusit aj adsense? jednoduche rychle riesenie.

    jan 14, 2013
  • Obrázok používateľa Gatita
    Nápad

    Napadla ma jedna vec. Možno, že ma za to všetci ukameňujú, ale skúsiť to možem. Inšpirovala som sa stránkami www.webtrh.cz. Tieto stránky fungujú dlhú dobu rovnako, ako je SvP. Zrodil sa nápad, že za jednotlivé inzeráty sa bude platiť symbolická cena.

    V prípade, že inzeráty spoplatníš 20 - 50 Kč, človek si veľmi dobre rozmyslí, čo tam napíše. Samozrejme všetko ostatné bude free.

    Ak každý dá za inzerát Spolujazda 10 Kč , nikoho to nezabije a SvP nadobudne príjem.

    Ak budem chcieť zaplniť miesta v aute, prenajať byt, či izbu, 10 Kč kľudne zaplatím.

    Aký názor máte na to Vy?

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa woodcat
    Myslienka sama o sebe zla nie

    Myslienka sama o sebe zla nie je. Problem vidim skor v dvoch inych veciach, a to je ludska lenivost a setrivost. Myslim si, ze na svp je velmi vela slovenskych studentov, ktori setria, kde sa da a aj 10 Kc je pre nich vela. Dalsi si rozmysli, ci chce pridat spolujazdu, pretoze by to zahrnalo cely rad dalsich aktivit, ako je prevod penazi a veci s tym suvisiace (+poplatok banke), a to si myslim, ze uz je nevyhodne a cloveka to odradi a pojde dat spolujazdu radsej na iny portal...

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa dillet
    woodcat....na spolujazde

    woodcat....na spolujazde student usetri niekolkonasobne viacej penazi, ako je pre tuto dobu smiesny prispevok 10 kc ... a ked nejaky studak vdaka spolujazde tuna usetri napr. 150 kc a nabuduce znovu 150 kc a nabuduce znovu 150kc a popri tomto vsetkom si nedokaze uvedomit, kto mu vlastne k usetreniu pomohol a miesto nejakeho prejavu vdaky napr. vo forme smiesnych 10 kc, ktore mimochodom aj tak minie na nieco ine, co nepotrebuje az tak nutne, ako potrebuje cestu domov, a nasledne zaujme postoj: "vsetko co mi autor tohto serveru pomohol usetrit na ceste ktoru som potreboval si necham iba a len pre seba a ten kto mi pomohol (autor) ma vobec nezaujima", tak je toto len smutny dokaz niecoho ....s prepacenim: hrabem iba pre seba aj za pomoci druhych, ktori ma nezaujimaju sad_smile.gif

    máj 15, 2013
  • Obrázok používateľa woodcat
    Bravo!

    Spomal, mas privysoku rychlost! :D srandujem! 
    Musim pochvalit migraciu a aj clanok. Dobre si to vsetko popisal a vysvetlil, som rada, ked mozem vidiet, co sa deje. S tym clenskym sa mi to zda tiez ako dobry napad :)

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa ovečka
    jedina

    No, uz sa to tu pekne zrychlilo :) Chvalim Tvoju chut menit server a poskytnut uzivatelom pohodlnejsie surfovanie strankou. 

    Odpoviem na Tvoj dotaz, ze si nemyslis ze by ludia videli velky rozdiel v posielani penazi na Tvoj mbank nez na fio od zdruzenia. Clovek je tvor zvlastny, urcite radsej poslu peniaz na nejake zdruzenie nez do Tvojej "vlastnej kapsy" aj ked obe mas pod palcom Ty. Tak mozno Ti prispeju viac. 

    Nicmeene... Toto je jediny web kde sa administrator stazuje na nedostatok financii :) Pride mi to trochu zvlastne. Chodim po mnohych strankach, kde to velmi aktivne zije, vsetko tam klape perfektne a nikto nepyta po uzivateloch peniaze. Ci je to reklamou alebo grantmi alebo bohatymi rodicmi ci mafianskou cinnostou po nociach necham na teba, kazdopadne funguje to aj bez toho.

     

    Mar 15, 2012
  • Obrázok používateľa dillet
    ovecka, menuj prosim

    ovecka, menuj prosim konkretne mena serverov ktore nechcu financie na ich prevadzku ...naozaj menuj konkretne a konkretne doloz Tvoje tvrdenia....meno serveru, jeho rocne naklady a jeho zdroj a vyska prijmov....

    je velmi smutne, ze ludia vidia iba svoj prospech a svoje blaho a nedokazu si priznat, ze prevadzkovanie aj takehoto serveru stoji peniaze a cez tuto neuvedomovanost potom zaklincuju ich neaktivnym pristupom na pokrytie nakladov a len odvrknu nieco v duchu..."sak to nie je moj problem, ze nie su financie pre tento server, nech sa autor nejako stara, nech si sam to poriesi"

    faaakt super pristup ... :-( :-( :-(

    a tvoja slovna konstrukcia "toto je jediny web kde sa aministrator stazuje" je len potvrdenim postoja v Tvojom vnutri :-( :-( :-( .... da sa toto cele totiz vidiet aj inymi ocami, ale to by si, prepac, musiela chciet :-( :-( :-(

    máj 15, 2013
  • Obrázok používateľa klingacik
    nechapem, co taka

    nechapem, co taka ofenziva. 

     

    Holt, jednoducho, ak je web, ktory je velky (teda, chodi tam vela lud), treba ho zivit. To je vsetko v poriadku, aj to, ze igorik viacmenej pyta, aby mu ludia, ak chcu, poslali peniaze na udrzbu. Ok, na tom nic nie je.

     

    Ona sa len pyta, ze preco to nevida na inych serveroch. Pride jej trosku zrejme cudne, ze samotny admin v prispevku prosi ludi o peniaze. ( Ze to nema ako maju ine weby; donate me... ) 

     

    ake jej vnutro a jej postup? vsak nijak sprosto nevyryva. 

     

     

    feb 22, 2014
  • Obrázok používateľa Gatita
    hmm

    Keď človek nedokáže podporiť dobrú vec pár korunami...Igorik vymyslel skvelý projekt, no nám je ťažko prispieť na chod stránok.

    Poznám veľa študentov, ktorým 10 Kč nepríde veľa. Ide o nápad, o ktorom ani nechcete diskutovať.

    Nádhera!

    Mar 16, 2012
  • Obrázok používateľa juki
    Nesuhlasim s takymto napadom.

    Nesuhlasim s takymto napadom. Kto chce prispiet, tak prispeje uz teraz. Takto chces zaviest povinnost. Myslim, ze niektori ludia sem chodia nie preto aby citali blogy a diskusie, ale prave preto, ze vyuzivaju inzerciu/hladanie byvania/spolujazdu. Poplatky za tieto sluzby by sponzorovali aj ine casti portalu, co moze viest k nespokojnosti. Spoplatnenie tychto ludi vyzenie -> mensia navstevnost -> menej prijmov z reklamy. Okrem toho rezia poplatkov moze byt drahsia ako to, co sa na tych poplatkoch vyberie. Ide aj o zavedenie do uctovnictva, dan z prijmu, poplatky platobnej brane resp. paypalu. Aj uzivatel, ktory nema problem zaplatit tych 10CZK sa na to radsej vy.. , lebo mu to nestoji za tu administrativu okolo.

    Mar 16, 2012
  • Obrázok používateľa Gatita
    No

    Myslela som to skor tak, že sa bude dať kúpiť kredit a z toho kreditu následne čerpať. Nie, že užívateľ bude platiť 10 Kč za každý inzerát prevodom na nejaký účet. Som z oboru, takže zhruba viem, o čom píšem :)

    Keď sa chce, všetko sa dá.

    Mar 16, 2012
  • Obrázok používateľa jozo.r
    celkovy vykon webu

    ahoj. po precitani clanku, a teda konkretne o tych problemoch s vykonom, a neustalymi optimalizaciami, som si spomenul jak sme v minulej praci riesili podobny problem.

    my sme tam teda mali trosku zlozitejsiu appku. tiez to bezalo na PHP, ale ako DB to malo MSSql (100gb databaza, takze mysql nepripadal v uvahu). zdrojaky apky mali skoro 40mb, a to tam neboli ziadne obrazky :D

    ale k veci.. system bol strasne pomaly (priemerna doba generovania stranok bola okolo 5 sekund), a to to bezalo na dedikovanom zeleze (2xQuadCore Xeon, 64gb ram) a databaza bola na dalsom (vykonovo rovnakom) zeleze. ludia co na tom systeme robili, sa to snazili vselijak optimalizovat, ale bez toho, aby realne zistovali, preco je to take pomale..

    no, a jak novacika ma samozrejme posadili k zdrojakom, nech si ich pozriem, a nech im skusit najst nejake chyby. tak som sa im v tom zacal hrabat, a hrabat, a hrabat... a dohrabal som sa k problemu.. PHP. ide o to, ze nestaci poznat jazyk ako taky, ale je potrebne vediet, ako s tymto jazykom pracuje parser, kompiler, a dokonca aj ako funguje runtime tohto jazyka. az potom mozes skutocne optimalizovat.

    ked som objavil kde je problem, zacal som s prvou fazou optimalizaci. neprepisoval som cely kod. nerobil som refactoring. 90% mojich uprav boli jedno/dvoj riadkove "vylepsenia" v kode => zmena poradia riadkov, prehodenie podmienok, overovanie existencie hodnoty pred jej pouzitim.... po cca troch mesiacoch, ked sa moj upraveny kod dostal na ostry server, klesol priemerny cas generovania stranok na 3 sekundy.

    v druhej faze som sa pustil do optimalizace nastavenia serva, a instalace cache mechanizmu pre kompilovany php kod.

    po dalsom release, sa priemerny cas generovania stranok dostal na cca 30% povodneho casu. => server konecne prestal bezat na 100% cely den :)

    sice php som uz viac ako 4 roky nevidel, ale ak budes chciet poradit ako optimalizovat, tak sa kludne ozvi. principy sa nemenia :)

    jo, a sice mysql (predpokladam ze to je db na ktorej tento web bezi) neni moc dobra/rychla databaza, ale aj ta sa da optimalizovat tiez. aj ked na to niesu ziadne nastroje, a clovek musi databazy chapat, aby ich dokazal zrychlit.

    jún 06, 2012
  • anon
    igorik (bez overenia)
    diky

    Ahoj. Aktualne by som do toho uz nesahal, je fajn ze to bezi, a bezi dostatocne rychlo.

    Vyhladovo by som sa k zasahom do kodu vratil az pri upgrade svp na Drupal 7, co zahrna v sebe aj migraciu z MySQL na InnoDB a milion dalsich veci, tak potom sa urcite rad ozvem. Upgrade bude v lepsom pripade -ak ziskame nejaky grant, niekedy ku koncu roku, v horsom pripade o rok.

    Diky

    jún 06, 2012
  • Obrázok používateľa jozo.r
    mnt, neni nahodou InnoDB iba

    mnt, neni nahodou InnoDB iba novy engine pre MySQL ? teda novy jak novy, ja som ho uz pred 8 rokmi pouzival radsej nez starsi MyISAM, lebo InnoDB umoznuje transakce, a hlavne vynucuje pouzivanie relacneho modelu

    jún 06, 2012
  • anon
    igorik (bez overenia)
    jj

    jj, myslel som prechod z MyISAM na InnoDB.

    jún 06, 2012
  • Obrázok používateľa yaroo
    Reklama.

    Som pravidelnym prispievatelom SVP a drzim palce Igor ,ale ak chces aby sa prijmy zvysovali treba si urobit aj niekedy cas na ludi ,ktory by radi mali reklamu na SVP. 

    jan 14, 2013
  • Obrázok používateľa mdz
    mdz
    bez predmetu :)

    Ach jaj, 20.000 registrovaných, hromada ľudí. Aká je skladba tejto množiny? Čo títo ľudia očakávajú od SvP? Čo sú ochotní dať za tento skvelý nápad, za možnosť spoznať nové tváre, nadviazať kontakty, uzavrieť manželstvá....  Vedia, že sa za tým skrýva množstvo Igorovej práce? Vedia sa aspoň poďakovať?

    Je mi smutno z toho, že tu niekto píše: Toto je jediny web kde sa administrator stazuje na nedostatok financii. Ovečka nechápe, že to Igor robí na vlastné náklady a na úkor súkromia.

    Dalsi si rozmysli, ci chce pridat spolujazdu, pretoze by to zahrnalo cely rad dalsich aktivit, ako je prevod penazi a veci s tym suvisiace (+poplatok banke), a to si myslim, ze uz je nevyhodne a cloveka to odradi a pojde dat spolujazdu radsej na iny portal...

    Trafila si kliniec po hlave, v prvom rade ide o peniaze, ak ich nemám zarobiť bez prace, tak idem inde :)

    Takže, záverom, by som ti chcel odporučiť jednoduchú, ale účinnú metódu. Vyberaj na podporu servera na akciách, collegium a pod. Keď sú ľudia jemne pod parou, radi dajú a aj študenti čo šetria:) veď keď má na pivo, tak aj na server by sa našlo.

    Prihlás sa na najbližšej akcii, dám ti nejakú tu korunku, možno dve  shades_smile.gif

     

     

    jan 14, 2013
  • Obrázok používateľa miso55
    na zdravie

    posielam symbolickych 55 kc, hoci su uz moje dni v Prahe zratane. Nech sa dari!

    PS aj Zuckerbergovi to chvilu trvalo, kym sa dostal na burzu tounge_smile.gif

    máj 15, 2013