Komentáre (44)

  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    Milý Tomáš,

    Pravdu, to máš,

    chýb je všade neúrekom

    človek by sa radšej zriekol

    aj vlastného občianstva

    keď číta také galganstvá...

    pýtať sa však narovinu

    čo má na tom väčšiu vinu

    nie je asi namieste

    stačí, keď máš na mieste

    srdce, city, rozum zdravý

    kašľať na i, kašľať na ý

    proste si to až tak neber

    take it easy, ver či never

    PS: Mne teda ale každý prešľap a previnenie sa voči našej milovanej materčine tiež poriadne tne do živého ;-)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa damjan
    damjan

    ..to, ze ti pravopisne chyby vo forach vadia - ok, ale ze ta dokazu nastvat, to uz nie je zdrave, ved to potom mozes cely den masochisticky browsovat po nete, a hnevat sa.. ano, ludia na internete su pologramotni, a na to si treba jednoducho zvyknut.

    sam sa snazim pisat spravne, ale diakritiku pouzivat nebudem (ani keby ma rezali) lebo mi to pride zbytocne, v mnohych pripadoch to nie je ani take jednoduche (napr. nie vzdy je poruke pocitac s nainstalovanou podporou slovenciny). ked cinania dokazali zredukovat svoje znaky tak, aby si vystacili s 1 klavesnicou, tak aj my ostatni sa mozeme tiez uskromnit, nie?

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    Ano, jej nepouzivanie ulahcuje a urychluje cloveku pisomnu komunikaciu, aj ked niekedy vdaka tomu vznikaju kadejake mile nedorozumenia -> si fakt pekna kocka (event. gula, valec, ihlan...).

    Kazdy moze (alebo môže) pisat, ako mu to vyhovuje, ide hlavne o to, aby bol spravne pochopeny. A chvalabohu, že vymysleli klavesu AltGr, ktora v kombinacii s dalsimi dokaze v pripade potreby vykuzlit ô, ä, ă, ş a ine srandy...

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    No práve že nejde o diakritiku a nejde ani len o internet. Robia to dosť často aj moji známi v SMSkách a mailoch a podobne. A musim priznať, že keď mi od niekoho príde SMSka typu: "stretneme sa o osmej na andely, nemeskaj abi som tam dlho necakal" tak mi to názor na toho človeka podvedome "upraví", aj keď nechtiac a už ho neberiem takého super a začnem si takéto veci viac všímať (nerozmýšľam nad tým, proste to tak je).

     

    A zase sa nerozčuľujem tak, že by som z toho bol na infarkt, len ma to proste štve a ešte viac mrzí. Aj za nich. Aj za niektorých z vás :-)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    No, to je asi sklon k prehnanému puntičkárstvu. Kedysi som si takto podvedome tiež škatuľkovala ľudí dľa ich znalosti gramatiky a mala z toho tiky. Som toho názoru, že sa takto človek (hoci i nechtiac) pripravuje o spontánnosť a zakrnieva v ňom schopnosť tolerancie "nedokonalosti" (záleží fakt na vybraných slovách?). Zameriava pozornosť na svoj dojem z toho nešťastného "abi", to, že má čo do činenia s vtipným a príjemným indivíduom mu sčasti uniká a skreslený obraz o dotyčnej osobe je na svete :-)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa damjan
    damjan

    nie, v tomto fakt suhlasim s Tomasom, trvat na spravnom i/y nie je ziadne prehnane puntickarstvo, pretoze sme sa to ucili na zakladnej skole, vybranych slov nie je milion (neznamena ze ich mas vediet vymenovat - to uz je fakt na co dobre?), a pravidiel kedy sa pise ake i/y na konci slova tiez nie je vela a su dost sakramentsky jasne na to, aby si ich kazdy dokazal vtlct do hlavy. Ked to niekto nezvlada, nie je to spontannost, ale ........ (doplnte co sa vam hodi)

    PS: moja klavesa "Alt Gr" zvlada len to co bezny "Alt". chudak jeden zakrpatena!

    PPS: kebyze baba nepochopi vetu: "si fakt pekna kocka" tak som sa s nou dobavil lebo to uz asi nebude tou diakritikou :-)

    PPPS: ani ja nie som dokonaly (ciarky mi vzdy robili problem)

    PPPPS: ani Tomas nie je dokonaly: "Tak som práve dočítal ďaľší príspevok na ďaľšom fóre..."

    PPPPPS: jedine L'. Stur bol dokonaly ;-)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    Suhlasím, že trvať na íčkach a ypsilonkách nie je úchylka, ak to ale má človeku v akomkoľvek smere znepríjemňovať život, o tú bezprostrednosť sa v istom zmysle pripravuje. Narážala som teda na spontánnosť a toleranciu v postoji voči menej gramotnému človeku, nie na "spontánnosť" (= neznalosť jazyka svojho kmeňa) v jeho či vlastnom prejave.

    PS: AltGr-ká asi majú rôzne poddruhy a niektoré sa ešte nevyvinuli do takej dokonalosti, ako to moje...

    PPS: Taká baba s najväčšou pravdepodobnosťou ani nevie čítať, takže k akejkoľvek forme písmenkovej interakcie medzi vami by zrejme ani nedošlo :-) Iné, vhodnejšie príklady mi holt v danej chvíli na um neprišli.

    PPPS: Ani ja nie som dokonalá - ešteže tak, to už by som si nepísala ani sama so sebou (by mi stále čosi vadilo :))

    PPPPS: A moja profesorka literatúry na gympli :-)  

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa kltko
    kltko

    ad Lajko Štúr;

    - iba Adelka to nezbadala

    - vraj Modrania vedeli, že Lajko mal anatomickú vadu, že mu nedoliehala záklopka na vstupe do žalúdka a potom výraz "plamenná reč" nadobúdal aj iný význam

    ;o)

    aug 10, 2007
  • anon
    igorik (bez overenia)

    Samavara, tvoje komentare (nota bene basnicky) sa mi velmi pacia.

    je to presne o tom.

    aj ked ti to moze trhat usi, zaklad je ze nesmie vyhrat forma pred obsahom.

    Chapem autora, mam tiez rad slovencinu, svojho casu som pracoval s jazykovedcami a prekladatelmi na prekladoch microsoft windows a office do slovenciny, ale predpokladam ze si tiez radsej pokeca s niekym, kto ma co povedat, aj ked robi gramaticke chyby, pripadne gramatiku vobecn neriesi, ako s niekym, kto pise sturovskou slovencinou, ale nie je s nim o com.

    pre dokaz mojho kladneho vztahu ku slovenskemu jazyku prikladam fotku spred par rokov z jednej chaty. No a hadajte s akou knihou som to zaspal ;-)

    spanok so slovenskou gramatikou 1 spanok so slovenskou gramatikou

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    :-D Uz som si tu chybu vsimol. Holt niesom zvyknuty pisat s diakritikou :-) Ale chcel som aby to znelo ľubozvučne ;-)

     

    A o ziadne pocity voci tomu cloveku ma to nepripravuje, len proste viem ze ten clovek nevie zakladnu vec (pretoze toto rozhodne medzi zakladne veci patri, nech si mysli kto chce co chce)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa an-vil
    an-vil

    ľudia by sa nad tým mohli trošku zamyslieť...ale keď sa chce, tak sa dá. napr. smsky píšem diakriticky....na chate píšem tiež spisovne aj keď popri tom pracujem a nemám extra čas sa tomu venovať....ale... takú peknú reč máme..je hlúpe si ju kurviť, (nex je to uz akokolwek):-D

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa miska
    miska

    A stoji to zato, kazit si tym naladu? Tiez som (kedysi davno) bola diktatovy sampion a s penou okolo ust dobala prstom do hrubiek v mienkotvornych dennikoch... ale casy tie su davno prec. Pretoze 1. to k nicomu nevedie - ludmi sa i tak neda zatriast a prinutit ich prehodnotit svoj prejav; 2. je jednoduchsie zmenit svoj postoj, nez vyliecit vsetku tu negramotnost; 3. povzniest sa nad cudzimi chybami je nekonecne oslobodzujuce. Nehovoriac o tom, ze odkedy so slovencinou nemam kazdodenny kontakt, moj prejav davno nie je uhladeny ani bezchybny - a to sa cloveku hned lahsie mava rukou nad preslapmi inych.
    A uprimne, tolerancia a respekt je u mna este stale vysoko nad gramatickymi zrucnostami. A vlastne myslim, ze u vsetkych, len sa obcas niekto necha uniest, no.:)

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa mishak
    mishak

    ...no priamo na tomto servri som uz niekolkokrat videl absolutne hrubky, a ked niekto naozaj nevie zakladnu vec, ako napr. ze pridavne meno v prvom pade mnozneho cisla ma vzdy na konci makke i, tak je to na zamyslenie. Najviac ma ale boli pohlad na uplny logicky nezmysel, ked niekto napise napr:

    pekni vysoky obcania

    ...to uz hranici so schizofreniou a aj so slepotou, ved to bije do oci, ze to tam nepasuje...

    PS: tiez nepouzivam diakritiku, bo ma to zdrzuje (nemal som treningy prstokladu na strednej bohuzial), ale obcas je potrebna, pretoze moze prist k nedorozumeniu. Tak napr. som pisal mojmu sefovi minule:

    " ...spatne som to urobil"

    On ako rodeny Cech to pochopil: "...špatně jsem to udělal", pricom ja som sa len snazil naznacit, ze uz som to retropspektivne urobil. toto slovko teda v styku s CZE obyvatelstvom nepozivam:) ...moj sef sa samozrejme schuti zasmial :)

    aug 09, 2007
  • anon
    52525 (bez overenia)

    Nechcem vam kazit radost. Myslim, ze taketo veci moze riesit jedine extremista.. t.z clovek ktory prezil rakusko-uhorsko, jazykovedec alebo nuda clovek majuci potrebu hladat slabsie "clanky" v dosahu aby sa citil silnejsi. Pravdivost tejto narodnej tragedie cloveku dochadza v momente ked spolupracovnik/cka recie: Nieje ten francuz chutnuo ked rozprava/pise slovenky haf. Urcite to nik nebude povazovat za negramotnost i ked bude ten fr. clovek na sk 10 rokov. Ako kompliment ber i slovaka co gramatiku moc nepobral. Obzvlast v ramci tak umeleho a nedokonaleho jazyka akym slovencina je.

    aug 09, 2007
  • Obrázok používateľa maio
    maio

    tak mi mozno vysvetlis preco niekto pise pred otaznikom medzeru. V com je ten chudak horsi ako napriklad taka bodka alebo ciarka? :) Alebo si to niekde videl? (doporucujem preskumat noviny, casopisy, knihy, ...)

    PS: riesit pravopis ja inete nema vyznam. bod 2, ktory napisala miska je asi najidealnejsie riesenie :)

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    To by aj mňa zaujímalo :-) Možno sa menili pravidlá a 99,9% Slovače o tom nemá ani páru... ;) A takisto sa plne stotožňujem s Miškou, život nie je o nachádzaní chýb, ale o ich prijatí (kto je dokonalý, nech prvý hodí kri/yketkou), alebo, ak už sa inak nedá, o povznesení sa nad ne. Človeku sa potom naozaj ľahšie dýcha...  

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa feefou
    feefou

    hm,nadavat niekomu do idiotov,postihnutych a negramotnych za to,ze nevie spravne pisat i/y je prinajmensom nevhodne, ja osobne si myslim,ze si trochu mimo,tak sa radsej krot.

    No a ze si to ti tak ti tu trochu zdvihnem mandle a budem od teraz pisat vsade iba makke i ,verim,ze ta to potesi.

    Ja osobne,ked nieco citam,vacsinou vobec nevnimam,ci je niekde spravne i/i alebo dlzen,mekcen,vokan,prehlaska, skor sledujem obsah a mislienku a este raz mislienku,totiz,ked je niekto hlupak,tak to o nom neprezradi pravopis,ale nieco celkom ine...a zaverom este pridavam par slov...bi,abi,bistri,milit sa,umivadlo,omil,picha,pir,pisk,riba,richli,rit(Palova),sin,sir,siti,visoki,zvik,vi,lizica,mlin,plin,jazik,nazivat,ozivat...

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    Wow, takyto hodnotny prispevok som fakt necakal, mas u mna 1* za hodnotnost a obsah :-) Fakt respekt !

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa maio
    maio

    o nom plati to iste ako o otazniku, takze sa nauc pisat :)

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    A zober si to vážne k srdcu ! Rozumeno ? :-)))

    aug 10, 2007
  • anon
    jakoty (bez overenia)

    100RM, uplne s Tebou suhlasim. Resp. s Tvojim prispevkom. Aj ked slovo "proste" do spisovnej slovnej vybavy nepatri :) Mna uz dokazu znepricetnit poznamky typu "nesmie vyhrat forma nad obsahom". Naozaj skvele :) Ale "pisme vsetci modrym perom, ina farba nebude... " ;)

    aug 10, 2007
  • anon
    jakoty (bez overenia)

    pardon, feefou. Si moj guru. Naozaj. A naveky...

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa kivi11
    kivi11

    Kolko ludi tolko nazorov.Nikto nie je vedomostami natrieskany o spisomnej slovencine.Gramatika (Y a I)povedzte na co....malo sa to rusit.Len ze tolko tabul (nazvy ulic)knihy,uciva proste vsetko znova vytlacit(nonsens).Ja osobne nie som macher na gramatiku a ked sa niekomu nepaci tak ho treba vylucit zo stranky www.somvprahe.sk. Preco sa viete zazierat do takych banalnych veci.Su ovela dolezitejsie veci ktore by mali cloveka stvat.Kazdy kto sa uci slovencinu tak prave to jedine je na slovencine tazke(y/i).

    Ďakujem ze precitate tieto riadky ale mnoho ludi odradite aby napisal este nejaky prispevok kvoli niekomu komu sa nepaci to ako pise.(urcite sa kazdy snazi pisat spravne gramaticky)

    aug 10, 2007
  • anon
    jakoty (bez overenia)

    "Spisovný jazyk je najvyššia kultivovaná a funkčne diferencovaná celonárodná forma národného jazyka". Ak sám seba považuješ za nekultivovaného, tak si kľudne mýľ aj ďalej "y" s "i". Vlastne to robte všetci. Hlavne tí s poznámkami "prečo by som sa mal snažiť písat gramaticky správne, veď aj tak všetci rozumiete".

     

    Táto téma tu už bola niekoľkokrát rozoberaná viacerými truhlíkmi, ale nikdy sa tým nič nevyriešilo. Naďalej píšu ako hotentoti a zrejme to po nich zdedia aj ich deti. A všetci sa tu majú radi, všetci sú k sebe uprimní. 100RM skús reagovať na niekoho z tej "sqadry" a zažiješ nepoznané :)

     

    Howgh, barbari !

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa mishak
    mishak

    ...alebo ako jeden z nasich "superslovakov" hovori: "do tankoch"!

    :-D

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    Vazeni, musim teda priznat ze toto som fakt necakal. Celkom na to cumim a neviem co si mam o niektorych jedincoch mysliet. To ze nepisete gramaticky spravne je u vas ospravedlnovane vetou: no a co, ja o tom viem a nemam cas nad tym rozmyslat, alebo "ved aj tak mi kazdy rozumie". Ano, rozumie, ale ak to takto bude pokracovat dalej, tak za par generacii sa budu nasi potomkovia dorozumievat len pokyvanim hlavy a skriekanim, ved naco by rozpravali ked im aj tak kazdy rozumie ... Fak divny sposob zmyslania. Naco mat napriklad dobry bicykel, ked aj stara ukrajina ma odvezie. Strasne. Chudaci, je mi vas luto.

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    Tak sa mi vidí, že na tú tvoju grilovačku nakoniec dorazí len jakoty (i keď jeho Rh faktor nie je známy) a spoločne si tam poplačete nad celou tou zadubenou tlupou poloopov, čo sa nejakým zázrakom naučila čítať, písať a obsluhovať PC...

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 153erika
    153erika

    Ja osobne si myslím, že existujú aj takí jedinci, ktorí sú inteligentní, vnímaví, vzdelaní, ale gramatika im jednoducho nešla a ani nepôjde... Nemusia byť zákonite chudáci a možno si tento život užívajú oveľa intenzívnejšie a veselšie ako jedinci, ktorí gramatiku ovládajú. Napísala som to celé aj s interpunkčnými znamienkami aby ste mi všetci rozumeli ;o) 100RM neviem, či mi nieje ľúto práve teba, že sa dokážeš vytočiť takýmito vecami a neužívaš si krásy života. :)))

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    Jasne, tak si vsetci uzivajme kras zivota, vykaslime sa na prachy, na pracu, na povinnosti, uzivajme si len tie krasy... no to snad nie Surprised

     

    Okrem toho som nikde nepisal ze si neuzivam zivota, neviem preco mi to niekto stale podsuva ...

     

    Proste som taky, ze si vsimam aj inych veci ako len krasneho pocasia a dobrej nalady...

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 153erika
    153erika

    Este by som rada dodala, ze tym som sa len chcela zastat ludi, ktori si s gramatikou nevedia dat rady a mozno by velmi chceli. Tiez ma vie "rozcertit" do oci bijuca hrubka, ale neriesim to tak intenzivne ako kedysi. A vizia do buducnosti ohladne skriekania a kyvania hlavou mi pride trosku prehnana....Hlavne udrzujte krb svojich myslienok cisty....Tam hrubky, dlzne, makcene a ine zakerne zakutia slovenciny nemaju ziadnu sancu... vsetkym prajem pekny den ..;o))

    aug 10, 2007
  • anon
    52525 (bez overenia)

    sporne veci riesme (-te) hlasovanim - flameware je k nicomu. vysledok hlasovania nech je pravidlom :)

    toto miesto ma spajat nie rozdelovat. 

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa damjan
    damjan

    niektorym to zrejme uniklo, tak by som chcel poukazat na to, ze 100RM nenazyval chudakmi tych co schybia, ale tych, ktori to maju na haku a prechadzaju radsej do protiutoku. Niektori ludia precitali len 1 prispevok ci vetu (ktora bola odpovedou na nieco), vybrali si svoju stranu, a uz zacali chrlit ohen na tu druhu. Takze by bolo viac nez pekne, keby sme sa rozisli v mieri, nadalej sa mali sa radi, respektovali sa a tolerovali inych nedostatky, neosocovali sa navzajom, nevkladali ludom do ust myslienky ktore nepovedali ani si ich nemysleli, nevytrhovali veci z kontextu (citali vsetky odpovede), a hlavne - rozmyslali predtym ako nieco napiseme. bodka

    aug 10, 2007
  • anon
    52525 (bez overenia)

    on pise doslovne: 

    Tak som práve dočítal ďaľší príspevok na ďaľšom fóre, ktorý ma trošku zdvihol zo stoličky. Čím ? Pravopisom..

     ..nie lahostajnostou ... 

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa 100RM
    100RM

    Ano. Pravopisom po tisici krat. Stale sa to mnozi, stale viac ludi to robi. Proste ma to stve. Ak chcete, mozme sa niekde stretnut a mozte ma zmlatit lopatami vsetci ti co na to kaslu a este sa toho zastavaju KissTongue out

    aug 10, 2007
  • anon
    igorik (bez overenia)

    to znie ako zaujímavý nápad,

    spojíme to s tou grilovačkou? Laughing

     

    no a teraz vážne. Som podobný prípad ako Miska.

    Tiež som dakedy každého upozorňoval na nespisovné prehmaty, zápalisto sa bil za spisovnú slovenčinu, ale časom som rezignoval. V súčasnosti už upozorňujem iba ženy, ak namiesto podstatného mena v ženskom rode - cestovateľka, študentka, používajú podstatné mená v mužskom rode - cestovateľ, študent, učiteľ, člen a pod. A to vďaka našej feministke Daniele (Komix), ktorá je momentálne cestuje naprieč Ukrajinou, a týmto ju pozdravujem.

    aug 10, 2007
  • anon
    52525 (bez overenia)

    Prejav je myslim ciste sukromna vec a pokial viem jedine pravdilo na tomto mieste (ak vobec) je slusnost. Podmienky (zazemie, povaha, ucitel) ktore mal (nemal.) "Franta" nemusia byt porovnatelne s podm. ktore mal "Breta". Nedokazes urcit preco niekto pise inak ako ma - preto akakolvek poznamka na adresu cloveka nieje nic ine ako diskriminacia a sikanovanie cim do finale nesledujes nic ine ako vlastny ciel - t.z o toho cloveka ti vobec nejde.

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa damjan
    damjan

    co ho dviha zo stolicky, ale nenapisal tam, ze previnilci su automaticky chudaci. miesto toho pekne ponukol 4 moznosti - 5rocny / postihnuty / negramotny / idiot - z ktorych, myslim si, sa uz da vybrat Smile. Cize: pokial jazykovy prznitel nema 5 rokov, a neciti sa byt postihnutym alebo debilom, tak by sa nemal branit oznaceniu negramotny. to predsa nie je urazka, ale fakt.

    aug 10, 2007
  • anon
    52525 (bez overenia)

    to damjan: Mrkni na strucnu definiciu http://cs.wikipedia.org/wiki/Negramotnost negramotnosti.

    Faktom je, ze prekrucas a deformujes vyznam slova aby si podporil svoj argument. Prekvapuje ma, ze osobna vec u jedneho cloveka institut u druheho neprisudis :) ani naznak..

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa samavara
    samavara

    38 komentárov je snáď celkom slušné číslo na to, že sme tu vo finále aj tak nič nevyriešili. Každý sme nejaký, niekto má gramatiku (a.i.) v paži, iný to naopak preháňa - je vysoko nepravdepodobné, že sa ľudia raz na 100% zhodnú na jednej veci. Snažme sa zamerať na to, čo máme spoločné. A namiesto "ten povedal, to nepovedal, myslel tým", chytania sa za slovíčka a vzájomného osočovania si môžeme naďalej slobodne myslieť, čo uznáme za vhodné a - citujem damjana - bodka.

    aug 10, 2007
  • anon
    igorik (bez overenia)

    niekto má rád posledné slovo, čo? Wink

    aug 10, 2007
  • anon
    jakoty (bez overenia)

    ano...

    aug 10, 2007
  • Obrázok používateľa admin
    admin

    a začali sa množiť nesúvisiace príspevky, tak týmto diskusiu k tomuto článku uzatváram.

    kto by mal pocit, že má k téme ešte niečo hodnotné povedať, tak prosím súkromnou správou a keď tak to môžem pridať.

    aug 10, 2007